Mbo till Eskilsminne

190209 Helsingborgs provspelare Noel Mbo under träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Öster den 9 februari 2019 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

Han anlände inför årets säsong och ses som ett framtida anfallsvapen men speltiden har uteblivit. Nu lånas Noel Mbo ut till Eskilsminne under resterande del av säsongen

20-åringen, som anlände från Gillingham i mars, har tränat med Eskilsminne under senaste veckorna och nu har man alltså kommit fram till en lösning som bör gynna såväl spelaren som de båda klubbarna. Eskilsminne har ju haft en tuff resa i Division 1 och behöver en målskytt och i HIF verkar den unga anfallaren ha extremt svårt att få speltid.

Mbo föddes i Kongo-Kinshasa men anlände till England som barn. Karriären inleddes i Moonshot FC men anfallaren snappades sedermera upp av Charlton Athletic. Innan han skrev på för Gillinghams ungdomslag så provspelade han även för Leyton Orient. 2017 flyttades han upp till A-laget och även om det blivit snålt med speltid valde klubben att utnyttja en option och förlänga avtalet tom sommaren 2019. Under förra året han varit utlånad till Hampton & Richmond (3 matcher/ 0 mål) och Kingstonian (14 matcher/4 mål) för att få speltid.  Totalt blev det tre framträdande (1 ligamatch) för Gills trots att han imponerat rejält i klubbens reservlag och visat att han har en näsa för målet.

Mbo har ett kontrakt som sträcker sig tom 2021 men väntar ännu på sin första startmatch för HIF. Hittills har det enbart blivit ett 26 minuter långt inhopp i förlustmatchen mot Östersund.

Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!