Max – en lysande stjärna i höstmörkret

Max Svensson Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

Under delar av sina ungdomsår ansågs han vara för liten för att spela fotboll på elitnivå. De senaste säsongerna har Max Svensson dock visat att det inte alltid är storleken som har betydelse. I stället har mittfältaren växt ut till klubben kanske störste spelare och i går såg han, med sina två mål, troligtvis till att skjuta klubben kvar i Allsvenskan

Hösten 2009 gjorde Max Svensson sitt första framträdande i den röda HIF-tröjan. Då var Max elva år och spelade elvamannafotboll för första gången i en turnering i Strövelstorp. Mittfältarens resa i HIF har dock varit allt annat än spikrak sedan dess. De första åren var han väldigt framgångsrik både som målgörare och passningsläggare, men efter några år växte alla jämnåriga medan Max var sen i sin fysiska utveckling. I 15-16 års-åldern hade han det tufft mot mycket större motståndare.

I 17-årsåldern började Max komma ifatt sina lagkamrater i storlek och därmed kunde han utnyttja sin fina teknik, snabbhet och spelsinne på ett helt annat sätt. Resultatet blev snabbt synligt i pojkallsvenskan och även i HIFs akademilag där han huserade under en period

Max Svensson jublar efter sitt första mål i A-lagströjan under träningsmatch i fotboll mellan HIF och Trelleborg den 26 mars 2016
Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRÅN

A-lagsdebuten kom redan 2016, i säsongens första träningsmatch, där Öster stod för motståndet. Under försäsongen gjorde han också sitt första mål för HIF, då han avgjorde genrepet mot Trelleborg. Säsongen 2016 fick Svensson även göra allsvensk debut när han hoppade in, mot Sundsvall, den 16 Juli.

– Det är fantastiskt kul att Max fick göra debut mot Sundsvall redan som 18-åring. Den resan han har gjort med både framgångar och motgångar samt att han har pendlat från Teckomatorp under hela tiden, visar både på bra karaktär och målmedvetenhet. Det är extra kul för HIF eftersom Max tillhör den första kullen (98:or) där vi började förbättra träningsgrupperna, ha bättre tränare samt en tydligare idé om hur spelarna ska utvecklas. Det pratas om att talangutveckling tar 5-6 år innan man ser resultat och det ser vi delvis ett resultat på här. Max är ju inte den ende av de här unga spelarna som gjort framsteg. Flera andra har både gjort bra ifrån sig i akademin, tränat med A-laget samt spelat i U21 med framgång, kunde HIFs Sportchef ungdom, Jonas Ohlander, berätta för HIF.se redan under sommaren 2016

Förra året kom det verkliga genombrotten och han noterades för hela nio mål när HIF tog klivet upp från Superettan. För de som eventuellt tvekade på hur 21-åringen skulle klara sig i Allsvenskan så har nog det flesta insett att detta handlar om en spelare som inte verkar ha några begränsningar alls. Efter gårdagens två mål, mot Kalmar, så har Max kommit upp i sju strutar. Och detta från en position som yttermittfältare och i ett lag som, under hela säsongen, hållit till på den nedre halvan av serien. Dessutom inledde den, annars ordinarie vänsteryttern, säsongen men några matcher på bänken vilket gör prestationen än mer lysande.

Även våra förbundskaptener har fått upp ögonen för mittfältaren som blev kallad till sin första landslagssamling redan 2015. Året därefter fick han sen göra sina två första P19-landskamper. Sommaren 2017 var han tillsammans med lagkamraten Charlie Weberg en del av Sveriges 18-mannatrupp i U19-EM. Speltiden uteblev i premiärmatchen mot Tjeckien men i de två andra gruppspelsmatcherna, mot Georgien och Portugal, fanns Svensson med i startelvan. I somras fick han även debutera i det Svenska U21-landslaget när han gavs 90 minuter i träningsmatchen mot Norge. Sedan dess har det varit tyst men frågan är om Roland Nilsson klarar av att hålla en av Allsvenskans främsta mittfältare utanför truppen så länge till?

Debuten, i U21-landslaget, kom tidigare i somras när Sverige mötte Norge i en träningsmatch
Photo: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN

Att mittfältaren klarat av den press som det innebär att ta steget upp en division har han redan visat och nu verkar det inte bättre än att han blir den spelare som kanske starkats förknippas med att hålla HIF kvar i Allsvenskan. I en allt mer pengastyrd fotbollsvärld så inser ju även HIF att de sitter på en guldklimp som, vid en ev försäljning, kan ge HIF en rejäl ekonomisk skjuts och stabil grund att stå på. Inför säsongen stod det klart att Max förlänger sitt kontrakt, med HIF, tom 2021 men frågan är hur länge klubben får behålla sin klart lysande stjärna?

Oavsett så är det bara att buga och tacka för att vi har fått vara med i lindan av hans fotbollskarriär. Om några veckor så skall klubben supportrar rösta fram sitt val av Årets HIFare. I mina ögon visade 21-åringen, från Teckomatorp, under gårdagen var den rösten bör läggas. Och därmed kan Svensson sålla sig till den skara HIFare som förevigt ristar in sitt namn i klubbens historia.

Det är du väl värd Max!

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!