Luton Shelton diagnostiserad med ALS

Den fd HIF-anfallaren, Luton Shelton, kan se tillbaka på en makalös karriär med proffsspel i bla Sverige, Ryssland och England samt över 70 landskamper för Jamaica. Men, just nu, står 32-åringen inför sin tuffaste utmaning någonsin då han drabbats av ALS

Shelton, som spelade i HIF 2006-2007, har varit rejält skadedrabbad under de senaste åren. 21 Februari 2017 drabbades han åter av en skada när hans dåvarande klubb, Harbour View, mötte Tivoli Gardens i Red Stripe Premier League på Jamaica.

Med tanke på alla skadebekymmer så bestämde klubben sig att, en gång för alla, gå till botten med det hela men ingen hade förväntat sig det svar man fick efter månader av provtagningar. Den hyllade anfallaren har drabbats av ALS

ALS ( Amyotrophic Lateral Sclerosis) är en sjukdom som innebär att de nervceller, som styr kroppens muskler, gradvis förtvinar. Oftas slutar detta i generell förlamning och att personen slutligen dör till följd av förlorad andningsförmåga och att hjärtat inte längre orkar pumpa.

Shelton fick diagnosen drygt 19 månader efter sin senaste match. Anfallaren hade börjat få problem med talet och man misstänkte då att de kunde handla om ALS som även kallas Lou Gehrigs disease efter en känd basebollspelare som drabbades av sjukdomen.

I dagsläget anses det inte finnas något botemedel mot sjukdomen men 2010 var där en amerikan, Ted Harada, som fick testa en ny behandlingsmetod som, otroligt nog, lyckades bli helt frisk. Sheltons familj hoppas nu på att anfallaren ska ha samma tur som Harada och därför lämnade man Jamaica, i går, för att behandla den förre HIFaren på ett sjukhus i USA.

Luton Shelton anses vara en av Jamaicas främsta spelare någonsin med 75 landskamper (35 mål) på sin meritlista. Under sin tid i HIF noterades han för 17 mål, på 28 matcher, och blev omåttligt populär bland klubbens supportrar

Vi på AOH är givetvis förtvivlade över beskedet och hoppas att den behandling som Shelton nu genomgår skall kunna ge honom en drägligare tillvaro i framtiden