Lindström och Gashi klara?

Enligt Marjan på HD är två mittfältare klara eller på gång in i HIF-truppen. Det handlar om en nygammal bekanting, Mattias Lindström och en för mig helt okänd norrman, Ardian Gashi.

Mattias Lindström, född 18 april 1980 i Helsingborg, är en svensk fotbollsspelare som för närvarande spelar i göteborgsklubben GAIS.

Lindström växte upp i Ödåkra, en dryg mil utanför Helsingborg. Fotbollskarriären inleddes på Toftavallen i Ödåkra IF. 1990 bytte han klubb till Helsingborgs IF där han tog vägen från pojklag, via j- och u-lag till a-laget där han debuterade i Allsvenskan den 6 oktober 1997 i en hemmamatch mot Ljungskile. Han blev där inbytt i den andra halvleken och hann med att bli målskytt i 7-0-segern.

Efter fjorton år i HIF flyttade Lindström i januari 2004 vidare till det danska superligalaget Ålborg där han stannade i tre år. Den 12 januari 2008 blev övergången till det österrikiska ligalaget FC Wacker Innsbruck klar. 2008 åkte Wacker Innsbruck ur högstaligan och Ålborg vann den danska. Eftersom Mattias spelat tillräckligt många matcher med Ålborg lyckades han bli korad till mästare och nedflyttad samma säsong.

Lindström har gjort 3 A-landskamper och 13 U-21-landskamper för Sverige. År 2004 blev han utsedd till årets HIF:are.

Ardian Gashi, född 20 juni 1981 i Gjakova, Kosovo, är en norsk fotbollsspelare. Gashi föddes i Kosovo och kom till Norge som flykting i 8-årsåldern. Han har senare blivit norsk medborgare och debuterade i landslaget 2004. Hans position på planen är mittfältare.

Gashi började karriären i division 3-laget KIL/Hemne före han skrev på för Molde. Han fick lite speltid på Molde Stadion och gick 2002 till Ørn-Horten. Här utvecklades han till en stjärna och blev utlånad och senare köpt till Vålerenga sommaren 2003.

Under 2004 blev Gashi en Tippeligaen-profil och är självklar för landslaget. Den 30 augusti 2006 lämnade Gashi Vålerenga för Brann för 7 miljoner kronor.

(Källa: Wikipedia)

***

Enligt Conny Karlsson så ska HIF förstärkas med tre spelare. När de två ovannämnda är klara, återstår det en plats, en anfallare. Och då kan vi konstatera att det inte blir någon Erik Edman innan säsongen startar.Vad gäller anfallaren ansluter han först under träningslägret i mitten av februari enligt Karlsson. troligen kommer denna anfallare att inhämtas från sydamerika eller afrika. Det känns så där lagom inspirerande…

4 kommentarer

1. God fortsättning! Ja, inte är det lätt att locka spelare till HIF och jag förstår inte prioriteringen. Anfallssidan är bedrövligt tunn! Porcellis, Sundin, Jönsson? Huvaligen! Vart tog den där kvalitetsaspekten vägen som vår goe Conny talade om när han tillträdde? Nu är det slut på pengar och idéer trots försäljningar och trots mindre kostnader genom att Henke slutat. Vart rinner pengarna? Lindström är dock ett bra förvärv och för guds skull, ge oss inte fler Afrikaner eller Sydamerikaner! Se på Göteborg, Elfsborg – förebilder för hur lag ska byggas.

2. Lykka til med Gashi!!! Mer gnellig spelare skal man leta lenge efter. Norsk mestare i å snakka på sig gula og røda kort. Inte många i Fredrikstad som är lessna för att den snubben drar. Lykka til. Det behøvs!!!!!

3. @ Rolf
    Då får vi hoppas att han ändrar på sig, eller hoppas att han är tillräckligt scoutad av HIF-ledningen 😉
    Naturligtvis ett osäkert kort då han är okänd för de flesta av oss…