Låt inte SvFF pissa på oss!

Dom pissar på oss! Det är ett uttryck jag aldrig trodde jag skulle använda som journalist men efter Svenska Fotbollsförbundets senaste utspel kan jag inte komma på något som bättre uttrycker vad jag känner. Låt dom inte göra det!

Det jag syftar på är naturligtvis det idiotiska förslaget – tack och lov är det tydligen ännu inget beslut – om att senarelägga den allsvenska slutomgången en vecka.  Det är mindre än två månader tills allsvenskan ska avgöras definitivt och spänningen är på topp. Många fans och fotbollsvänner ser fram emot den rafflande upplösningen, även om guldstriden kan vara avgjord redan före sista omgången. Skulle HIF vinna i Borås den 21 september tror jag knappast att Elfsborg kommer ikapp. Men oavsett vilket är vi många som vill uppleva den sista seriematchen för året och det handlar faktiskt inte bara om HIF:s supporters utan även om alla andra lags. Jag och många andra, som inte bor på samma ort som vårt favoritlag spelar har bokat resor och fixat boende. Det gäller inte bara HIF-vänner utan även andra klubbars fans.

Att i det läget gå ut och föreslå att omgången flyttas en vecka är ett slag i ansiktet på oss alla, klubbar, sponsorer och supporters.Det visar på en enorm brist på respekt för oss som är viktigare än spelare och alla sponsorer i världen.  Utan oss, det vill säga publiken, skulle spelarna inte få någon lön och sponsorerna skulle knappast stå i kö.Att gubbarna på Svenska Fotbollsförbundet inte har förstått det vittnar om en skrämmande inkompetens och insikt i vad dom sysslar med.

Jag är glad och stolt över att HIF:s Paul Myllenberg och IFK Göteborgs Håkan Mild stått upp och sagt ifrån direkt och undrar varför inte övriga klubbars talesmän gjort detsamma? SvFF har fattat många märkliga beslut som fått supporters att gå i taket, men det här är nog ändå droppen.  Det finns ingen ursäkt och de som bär ansvaret bor omedelbart tvingas lämna sina poster.

Att hänvisa till det märkliga beslutet om omspel i matchen MFF – Djurgården räcker inte.  Om det beslutet kvarstår så låt den matchen spelas på måndagen så MFF får sin vila. Fast jag tror nog att spelarna i den matchen är tillräckligt taggade för att kunna spela två matcher samma dag om så skulle vara. Möjligen är de inte tränade för det, men det drabbar i så fall båda lagen lika. Utan att några andra, icke-inblandade klubbar drabbas. Personligen tycker jag att både MFF och Djurgården skulle dömas som förlorare i den matchen. MFF för att de inte klarade av arrangemanget (för andra gången samma år) och Djurgården för att det med stor sannolikhet var en DIF-supporter som slängde in bangern. Fast min tolkning har nog inte så mycket stöd i reglerna. Det erkänner jag.

2 kommentarer

1. Att MFF skulle kunnat dömas som förlorare tror jag inte varit möjligt, eftersom någon anmälan mot MFF aldrig lämnats in till dicsiplinnämnden. De behandlar ju bara fall där anmälan inkommit. Problemet i detta fallet är väl att det är möjligt att besluta om omspel när supportrar “lyckats” få matcher avbrutna. Med de beviskrav som tydligen finns nu, d.v.s. att kaströrelser är dokumenterad på video, så kan detta säkert leda till fler omspel under de sista omgångarna, då det bara är möjligt att bara släppa ett knallskott på läktaren. Om detta händer på bortaläktaren lär det vara svårt att dokumentera om det kastats in frå närbelägna läktare eller ej.
    När det gäller MFFs förmåga att klara ett arrangemang, så står den väl i parritet med HIFs då det ju även smällde knallskott på er senaste europamatch.

2. ….sen finns det vi som har väntat med semesterresan till efter säsongen. Vi åker till London den 28 oktober, blir man illamående eller……