Krister Azelius “Vi har enats om permitteringar”

Krister Azelius Foto: Johan Lilja

Efter det ekonomiska utspelet, tidigare i veckan, har HIF nu kommit överens med spelarrepresentanterna om att minska sin arbetstid. Spelarna har utöver det meddelat att man är beredda att gå ner ytterligare i lön.

I måndags presenterade klubben rejält alarmerande siffror med anledning av den pågående pandemin. HIFs ordförande, Krister Azelius, antydde att klubben kommer att backa ca 17 miljoner om inte man tar till åtgärder för att dämpa fallet. Då Allsvenskan, i bästa fall, kan komma att dra igång under slutet Maj/början Juni så måste man hitta sätt att kapa kostnader. Skulle denna utveckling kvarstå riskerar HIF att förlora elitlicensen. I dagsläget har klubben ett eget kapital om 2 miljoner och vad Azelius nu förespår så kan den kassan snarare hamna på – 15 miljoner vilket, som ordföranden själv uttryckte det, innebär att “Elitlicensen är rökt”

På tisdagen samlade HIF delar av styrelsen samt Spelarrepresentanter för att diskutera ev insatser. På mötet enades man om att korttidspermittera spelartruppen och representanterna lät även meddela att man är beredda att gå ner ytterligare i lön.

Det finns tre fasta arbetstidsminskningar att förhålla sig till där staten går in och hjälper till. De är på 20, 40 och 60 procent, och innebär minskade arbetskraftskostnader på 19, 36 respektive 53 procent för arbetsgivaren. En arbetstidsminskning på 60 procent betyder en löneminskning på 7,5 procent. Mellanskillnaden står staten för. I HIFs fall har man kommit överens om att använda sig av 60 procent.

Ambitionen är att även korttidspermittera kanslipersonal.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!