Klart: HIF förstärker med dansk mittback

En dryg vecka återstår till den allsvenska premiären. Då lånar HIF in den danske mittbacken Frederik Helstrup fram till sommaren.

Redan för två veckor sedan provtränade Frederik med klubben. Efter dagens pressmeddelande står det klart att dansken gjort ett gott intryck på ledarstaben då han skrivit på ett låneavtal som sträcker sig fram till den 31 juli. Helstrup, som nyligen fyllt 22 år, kommer närmast från AC Horsens som för tillfället ligger femma i danska division 1.

Helstrup ska se till att konkurrensen ökar bland mittbackarna

– Frederik är en bolltrygg mittback med en bra vänsterfot, säger manager Henrik Larsson till klubbens hemsida.

Under träningarna har Helstrup mest agerat vänsterback, men tanken är nog att han ska konkurrera i mittförsvaret. Han har även flera pojk- och juniorlandskamper på sin meritlista.

Fakta:
Namn: Frederik Helstrup
Född: 1993-03-16 (22 år)
Längd: 188 cm
Vikt: 82 kg
Position: Mittback
Landskamper: 1 U20, 9 U19, 8 U18
Moderklubb: Lyngby BK
Tidigare klubbar: Lyngby BK, AC Horsens

Vi på AOH hälsar Frederik Helstrup varmt välkommen till Skånes Stolthet!

Emil.Carlsvärd.BBL