Kermit Erasmus nära HIF

Anfallaren Kermit Erasmus vill till HIF. HIF vill att han ska komma. Nu fattas det bara ett klartecken från hans sydafrikanska klubb.
– Det är mest som en sista bekräftelse, säger hans agent Ivan Modia till City Helsingborg.

Förra veckan berättade City Helsingborg att två sydafrikanska spelare har varit aktuella för HIF, det gällde anfallarna Tokelo Rantie och Kermit Erasmus. Vad City erfar är planerna för Kermit Erasmus ankomst till Helsingborg nu långt framskridna.

Han befinner sig i Holland med sin flickvän just nu men han väntar bara på tillstånd från hans sydafrikanska klubb Supersport United. Vi vet faktiskt inte hur lång tid det kommer ta men förhoppningsvis blir det redan nästa vecka, säger hans agent Ivan Modia.

Enligt honom är det andra gången Kermit Erasmus är inbjuden till HIF, första gången var i februari men då föll det på att hans dåvarande klubb Supersport United ville hålla fast vid sina spelare säsongen ut.

Men han vill väldigt gärna komma till HIF, dels för att det blir Champions league-spel och dels för att May Mahlangu, hans landsman är där. Dessutom har han hört mycket gott om klubben, säger Ivan Modia som påstår att representanter för HIF både har tagit del av 22-åringens prestationer via inspelat material och har varit på plats i Sydafrika.

Helsingborg har gjort allt de kan gällande den här spelaren. Nu är det bara den andra klubben som måste ge godkänt, säger Ivan Modia.

Hur länge är det tänkt att han ska provträna med HIF?

Bara en vecka. Och det är mest som en sista bekräftelse, han har ju aldrig varit i Helsingborg förut och ska få chans att se klubben på plats.

Finns det fler klubbar med i bilden?

Ja, det finns en del spanska och franska klubbar som är intresserade. Men vi arbetar professionellt och så fort vi får tillståndet så är det Helsingborg som gäller först.

HIF:s sportchef Jesper Jansson avfärdar inte agentens påstående men väljer att lägga locket på.
Jag vill inte diskutera spelare förrän de eventuellt är på plats. Jag tycker det är tillräckligt mycket spekulationer ändå.