Kan “Olsson-Brothers” vara något för HIF?

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92127

Martin Olsson har haft problem med en hälsena men är nu frisk. Dock finns behovet av att bygga upp sin kondition. Brodern Marcus har kunnat träna hårdare och står närmre en comeback. Frågan är om HIF vågar chansa på ännu fler förstärkningar innan fönstret stänger i natt?

Det var för någon vecka sedan vi nåddes av nyheterna att tvillingbröderna Martin och Marcus Olsson, med erfarenhet från Premier League, Allsvenskan och landslagsspel, tränade med klubben. Från HIFs håll skulle det handla om att bröderna ville hålla igång efter en längre tids skadefrånvaro. Skador som inneburit att båda inte fått förnyat kontrakt med sina respektive engelska klubbar.

Det som från början skulle handla om ett gästspel verkar nu, enligt HD och spelarna själva, ha utvecklats till en potentiell kontraktsskrivning med HIF. Klubben ligger i en rätt tuff position (med bara tre poäng ner till kvalplatsen) och man har fyllt på sitt spelarförråd rätt rejält under sommarfönstret. Allt med målsättning att klara det Allsvenska kontraktet. Men flertalet av värvningar är framtidsmän eller så har de varit borta från fotbollen under en längre period. Det, i sin tur, innebär en något längre startsträcka för att kunna komma i matchform och, på så sätt, bidra till att lyfta laget under de resterande omgångarna.

Det samma gäller för bröderna Olsson som, i intervjun med HD, är tydliga med att de har en bit kvar innan matchform. Frågan är om HIF vågar chansa då spelarna dessutom deklarerar att man helst ser sig själv i en utländsk liga. Självklart är både Marcus och Martin, i full matchform, en rejäl förstärkning i vilket Allsvenskt lag som helst men det är just där som skon klämmer. När räknar man med att de skall kunna vara i så pass god kondition att de skall kunna starta en Allsvensk match? Och, let´s face it, när de väl är i matchform så står knappast spel i den svenska högstaligan överst på önskelistan.

Martin talar själv om ett korttidskontrakt dvs man skall nog inte räkna med att dessa spelare skulle vara intresserade av en förlängning efter säsongsslutet utan enbart av de skäl att de behöver speltid och HIF behöver deras ev tjänster för att få en så slagkraftig trupp som möjligt.

Fortsättning lär följa under eftermiddag/kväll…

Bild: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!