Kacaniklic bryter kontraktet med Nantes

Alexander Kacaniklic bryter kontraktet med Nantes i Ligue 1. Den svenske mittfältaren, och förre ungdomsspelaren i HIF,  är därmed bosmanspelare.

Det var 2012 som Alexander Kacaniklic slog igenom på allvar. Efter att ha varit ungdomsproffs i Liverpool skrev han på för Fulham. Han debuterade i Premier League med Fulham där han spelat totalt 100 matcher, gjorde fyra mål under en säsong och tog också en ordinarie plats i det svenska A-landslaget. Där var han bland annat med i VM-kvalet till mästerskapet i Brasilien där Sverige slogs ut i Play off mot Portugal.

Men efter en turbulent sista tid i Fulham, med tränarbyten och degradering till The Championship, skrev den förre HIFaren på för Ligue 1-klubben Nantes sommaren 2016. Kontraktet sträckte sig till sommaren 2020 och till en början var också svensken ordinarie i startelvan. Han gjorde 17 matcher första säsongen i sin nya klubb – och totalt blev det 31 matcher och fyra framspelningar för svensken under sin tid i Frankrike. Men nu lämnar han klubben.

Enligt uppgifter till Expressen står det nu klart att Kacaniklic bryter kontraktet med Nantes. Parterna har kommit till en lösning där spelaren köps ut från den återstående tiden av sitt kontrakt. Därmed är den 27-årige helsingborgaren bosmanspelare vilket gör att han är fri att gå till den klubb som vill värva honom.

Kacaniklic lämnade HIF som 15-åring och har under sin karriär representerat Liverpool, Watford, Fulham, Burnley, FC Köpenhamn och Nantes. Han har sammanlagt gjort 47 Premier League-matcher, gjort fem mål och sju framspelningar samt gjort 19 A-landskamper och tre mål för det svenska landslaget