Johan Persson ”- Jag vill bara in och spela men samtidigt måste jag ha respekt för skadan”

170722 Helsingborgs Johan Persson och Örgrytes Sebastian Carlsén under en fotbollsmatch i Superettan mellan Helsingborg och Örgryte IS den 22 juli 2017 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178

Han har inte spelat en tävlingsmatch sedan oktober förra året pga en skada som inte vill ge med sig. Allt om HIF tog ett snack med mittfältaren Johan Persson för att höra hur hans rehabilitering går och när “Sheriffen” förväntas komma tillbaka i spel.

Kan du berätta vad det är för typ av skada som håller dig borta för dem som inte vet?

Det är en stressfraktur i mellanfotsbenet från början.

Hur går rehabiliteringen och ur långt är det tills du är spelklar?

Jag gjorde första operationen för ett år sedan, när jag spelade i Hammarby, och var då borta i 8 veckor. Sedan kom jag till HIF och spelade 6-7 matcher innan det small till och då hade det gått upp igen. Då fick man gå in med grövre skruv så jag kunde slutföra säsongen och sedan blev det en ny operation efter säsongen. Då var första prognosen att jag skulle vara borta i 14 veckor och kunna spela i första cupmatchen mot Norrköping. Men det kändes inte riktigt bra och då gjorde man en ny röntgen och då visade det sig att det inte hade läkt helt. Det var 25 % som inte var läkt och som inte skulle fortsätta läka. Så jag fick ta bort benflisor och det gjorde jag den 23 mars. Efter det har jag varit gipsat i 8 veckor och gipset togs bort i måndags. Jag får inte stödja på benet förrän om 4 veckor och då börjar rehabiliteringen ordentligt. Jag ska vara tillbaka i slutet av juli, början av augusti.

Hur sugen är du på att spela?

Det är hemskt att vara borta och jag vill tillbaka så fort som möjligt. Fokus låg på matchen mot Norrköping i cupen och sedan fick jag börja om rent mentalt vilket var jobbigt. Jag vill bara in och spela men samtidigt måste jag ha respekt för skadan.

Jag läste en gammal intervju med den nu pensionerade backen Michael Svensson om när han spelade i Southampton och åkte på några tunga skador. Han sade då att bland det jobbigaste var att han såg sina lagkamrater spela fotboll varje dag medan han satt i gymmet och körde rehab, är det något som du kan känna igen dig i och i så fall hur hanterar man det mentalt?

Så är det. Det är väldigt frustrerande och efter första operationen tränade jag bredvid i gymmet och bredvid planen vilket var väldigt frustrerande. När jag fick ett bakslag bestämde jag att vara hemma så jag kom bort från miljön för det var mentalt jobbigt. Fick bara köra överkropp och då var det skönt att få komma bort lite.

När du kommer tillbaka är väl tanken att du ska vara med och konkurrera om de två de innermittfältspositionerna, oavsett om det är i en 4-2-3-1 eller i en 4-4-2 som i derbyt mot BoIS senast. Det är en position där HIF ju har det relativt välbeställt sett till spelare, än mer sen när du kommer tillbaka. Hur ser du på konkurrenssituationen och dina egna chanser?

Det är klart jag ska in och konkurrera med bra spelare men jag tycker att det måste det vara bra konkurrens om vi ska nå de två första platserna. Sedan har ju PeO laborerat lite och vid olika matchbilder kan det bli olika sätt att spela och jag ska vara beredd på allt.

Vad tror du är det viktigaste du kan bidra med när du kommer tillbaka i spel?

Först och främst vill jag bara bli hel så att jag kan leverera till höstsäsongen. Förhoppningsvis kan jag bidra med rutin, jag har ju vunnit Superettan innan, och hjälpa laget så att vi kan ta steget upp.

Vad tycker du om HIFs säsong än så länge?

Jag har sett matcherna på TV för jag har inte fått köra bil så den första live var nu mot BoIS. På försäsongen var vi fantastiska och väldigt stabila. Poängmässigt tycker jag det är ok men kanske skulle vilja ha jämnare presentationer spelmässig. Vi har bytt en del folk och då tar det tid så jag hoppas att det ska bli okej.

Då vill vi bara önska dig fortsatt lycka till med rehabiliteringen Johan!

1 kommentar