Järnkaminerna håller minnestund

Vi som var där kommer aldrig någonsin glömma. I morgon är det åter dags för Djurgården att besöka Olympia.

Foto: Samone Klinteberg

Allsvenskan har vänt och det är åter dags för fotboll på hemmaplan. I morgon kommer Djurgården på besök. En speciell match med tanke på förgående års möte men tanke är att det är fotbollen som ska stå  centrum.

Till HD säger HIF klubbdirektör, David Brodetsky, att klubben har haft täta möten med Djurgården för att diskutera om man, på något sätt, skall man manifestera och uppmärksamma det inträffad.

“Vi i HIF tyckte att det skulle var på sin plats att göra något kring matchen på ett eller annat sätt. Det kunde ha varit en tyst minut eller att spelarna bar sorgband, säger David Brodetsky.”

i drabbades alla, men värst drabbades en familj. Den lyssnar vi på. Familjen till den avlidne supportern vill att bägge föreningarna ska fokusera på fotbollens fina sidor och låta det här bli en match som alla andra. Av respekt för familjen gör vi därför ingenting kring matchen. Samtidigt tycker vi att det är viktigt att helsingborgarna vet hur vi har tänkt i den här frågan.

Det kanske känns konstigt för någon att vi inte uppmärksammar det på något sätt, men av respekt till de som drabbats lyssnar vi självfallet på det.”

Klockan 17.45 i morgon ska Djurgårdarnas supportrar ha en minnesstund för att hedra den supporter som så tragiskt avled i samband med förra årets premiärmatch. Så här skriver Djurgårdens supporterförening, Järnkaminerna, på sin hemsida

“Vi vill vädja till alla utanför Djurgårdsfamiljen att låta oss vara i fred under vår promenad och respektera det som den sorgbearbetning det är. Vi omber vänligt men bestämt media, polis och andra lags supportrar att hålla sig undan. Det här är vårt sätt att minnas Myggan, och det är viktigt att vi får vara i fred. Vi vädjar till allmänheten att inte stå runtom och titta på, ta foton och lägga saker på minnesplatsen (i så fall efter att vi passerat och gått mot arenan).”

Foto: Samone Falkman
Foto: Samone Klinteberg

Givetvis så uppmanar vi på AOH alla HIF-Supportrar att respektera detta och i stället lägga all kraft på att stötta vårt lag på Olympia!
Tillsammans ser vi till att skapa en härlig stämning så att vi, en gång för alla, kan lägga 2014 års premiär bakom oss!

Samone.klinteberg-BBL