Intervju med en HBK-supporter

Jesper Uhlén som tidigare drev “Mental til the end” och numera skriver på Allsvenskan24 för Halmstads räkning tog sig tid att svara på några enkla frågor om morgondagens drabbning på Olympia.

Vad tror du om matchen mot Helsingborg?

Om gräsmattan är fin så kommer det bli en match som kommer vara välspelad. Är den hoppig och gropig så kommer HIF vinna på bättre kämparglöd.

Vilka spelare måste Halmstad se upp med i HIF?

Henke Larsson så klart. Annars så har HIF bra spelare överlag. Men Markus Lantz tillsammans med Henke är de spelare som man måste ha koll på.

Vad måste fungera för att HBK ska ta tre poäng?

Anfallspelet. Det defensiva spelet har vi sett att det fungerar. Sen måste målskyttet nog komma igång rejält.

Ni tog er första vinst i senaste omgången, vad säger du om inledningen av säsongen?

Katastrofal. Gnaget borta var en katastrof, Trelleborg likaså och kulmen kom BP hemma. Sen ska man väl inte säga att det är för de dåliga planerna men lite så är det. Mot Kalmar var det en bra plan och då kunde vi spela boll. sen så ska man ju anpassa sig till vilket underlag det är, men…

Några skador/avstängningar?

Joe Sise, Andreas Johansson och Marcus Olsson har varit lite småskadade. De kan troligtvis vara med om de platsar så att säga.

Hur tror du er startelva kommer se ut?

MV: Magnus Bahne
HB: Emil Salomonsson
VB: Christian Järdler
MB: Tommy Jönsson(K)
MB: Tomas Zvirgzdauskas
DM: Andreas Johansson
DM: Tim Sparv
HM: Michael Görlitz
OM: Emir Kujovic
VM: Anel Raskaj
F: Anselmo

Emil Salomonsson lämnade HIF:s samarbetsklubb Ängelholm inför säsongen och hamnande i HBK. Detta irriterade en del HIF:are, hur har det gått för Emil?

Då han signades redan till förra säsongen, men lånades ut till Ängelholm första året, så har han ju varit blåsvart i en säsong redan. Men om man ser på att HBK “snor” en av “era” talanger så kan jag förstå att en del sura miner finns i frågan. Vi BollKlubbssupportrar är väldigt nöjda ska dock tilläggas.

Vi tackar Jesper för svaren!

****

I övrigt vill jag lyfta fram HD:s arbete kring HIF. Svab & Co får en hel del kritik för bevakningen kring HIF vilket jag ofta tycker är lite oförtjänt. Bevakningen av HIF känns ganska omfattande för att vara en dagstidning och återkommande inslag som “Sportsnack” och bevakningen kring träningar innan matcher tycker jag håller hög nivå. Är dåligt insatt men kan inte minnas att man bevakade särskilt många av Rögles träningar under förra säsongen. Rätta mig om jag har fel. I dag bjuds vi även på ett lysande inslag från Olympias inre med legenden Sverker Eliasson som guide, samt lite “fotbollsskola“… Kanon!