Inför Varberg BoIS-HIF

Matt Pyzdrowski imponerade stort när han ersatte avstängde Pär Hansson Foto: Samone Klinteberg

Superettan 2018 blir den nittonde säsongen av Superettan, Sveriges näst högsta division i fotboll för herrar, under Allsvenskan. Förra säsongen vara HIFs första i serien och i år hoppas vi självklart även att det skall bli den sista. Imorgon går HIF in i trettonde omgången vilket innebär att laget beger sig upp till Varberg och mötet med förra säsongens serieelva. Numera en klubb på fallrepet…

Ur kvartersklubben Haga BK bildades Varbergs Boll- och Idrottssällskap den 25 mars 1925. Redan första året fick man fart på verksamheten, och Varbergs BoIS mönstrade inte mindre än fyra lag debutåret; A-lag, B-lag och två juniorlag. Matcherna lirar man på Påskbergsvallen (4500 åskådare) och även om klubben aldrig nått den högsta serien så har man hållit till i Superettan sedan 2012. Räknar man samma Varbergs samtliga säsongen så har man faktiskt hela 18 i den näst högsta serien.

Förra säsongen nådde Varberg en elfteplats vilket, rimligtvis, var en rejäl missräkning för hallänningarna. Därför fick Jörgen Wålemark ta sitt pick och pack och lämna klubben efter tre säsonger. In kom istället Jocke Persson och det är Helsingborgaren som nu har börjat sätta sin prägel på klubben.

På tal om Helsingborgare så har mittfältaren, Kalle Söderström, lämnat klubben och håller numera till någon mil söderut – i Falkenberg. Däremot så har klubben det väl förspänt på målvaktssidan där man skeppade iväg förra säsongens målvaktsbesättning till förmån för den förre HIF-keepern Matt Pyzdrowski. Även nykomlingar som Jakob Bergman (Sirius) och Albin Skoglund (Örgryte) kan överraska under säsongen. Dock gör tappen av Söderström, Anton Liljenbäck och, inte minst, Thomas Boakye att klubben kan få svårt att upprepa femteplatserna från 2015 och 2016. Och att man har det tufft, på flera plan, är det inget snack om. Man inte bara kämpar för att hålla laget borta från nedflyttningsplatserna utan man har även stora problem vid sidan om planen. Klubben måste nämligen få in 2,5 miljoner till slutet på augusti – och ytterligare 1,3 miljoner innan årets slut – för att klara likviditeten.

Dessutom valde kaptenen, Gabriel Altemark Vanneryr, att lämna klubben för någon vecka sedan med uttalandet “Jag kan konstatera att ansvarig tränare Joakim Persson och jag inte har något förtroende för varandra, vilket gör det omöjligt för mig att under nuvarande omständigheter spela i klubben”, Risken är nog rätt stor att Varberg får säga adjö till Superettan om nu inget mirakulöst händer under hösten. Den senaste vinsten kom, mot Landskrona BoIS, den 6 maj och sedan dess har man bara skrapat ihop en ynka poäng. Det var dock på bortaplan, mot AFC Eskilstuna, så visst finns där fotboll i laget när man har en bra dag. Dessutom har ju hallänningarna fått vila i två veckor, sedan förlusten mot Brage, vilket säkert gjort dem gott till skillnad mot HIF.

På tal om bortalaget så har man förhoppningsvis kommit över övertidsförlusten mot Halmstad. Med tanke på att hallänningarna även slog tillbaka AFC (2-1) så kan faktiskt HIF, vid en ev seger imorgon, kliva upp på en andraplats i serien bakom omöjliga Falkenberg.

HIF kommer till spel med följande trupp:

2. Carl Johansson

3. Fredrik Liverstam

6. Andreas Landgren

7. Anders Randrup

8. Mamudu Moro

9. Alex Timossi

10. Darijan Bojanic

11. Adam Eriksson

14. Mohammed Abubakari

15. Max Svensson

16. Mikael Dahlberg