Inför Twente matchen med Stefan Schwarz

Då var det dags för årets sista match, den spelas borta mot FC Twente och går av stapeln i Enschede, Holland på torsdag kväll 21:05. Frågorna är många, den största är besvarad – vem som tränar HIF nästa år, men fler kvarstår, bland annat – Stannar Schwarz?

Stefan, nu har det varit uppehåll för er del igen men ni har genrepat mot Ängelholm i förra veckan, hur håller man igång för denna match när säsongen i Sverige redan är slut?

Det är en lite svårare bit, de är inte så enkelt. På de träningar som man har så får man försöka ha ett högt tempo, bra övningar och härlig inställning. Verkligheten är att det är tufft, men de som ska spela matchen vill avsluta den här säsongen på bästa sätt. Det är en match med mycket ära och stolthet i potten, vi vill förstås ta poäng med oss hem för klubben, staden och supportrarnas skull.

Ni startade med en intressant formation mot Ängelholm, som ni senare gick ifrån, kommer ni att starta med den mot Twente eller kommer ni gå tillbaka till 4-4-2?

Vi hade tankarna på att pröva det i matchen mot Ängelholm men tyckte väl inte att det fungerade så bra som vi önskade, det är också svårt att jämföra motståndet med Twente. Det kräver mycket av spelarna när man byter spelsystem, det tar tid att spela in ett nytt system, man får ge sånt tid. Med all sannolikhet kommer vi att återgå till vårt 4-4-2 system för det är då vi får ut det mesta av spelarna.

Oavsett resultat och insatser så är det på förhand klart att HIF inte kan avancera från gruppen, kommer yngre spelare ges chansen att spela på torsdag eller kommer ni starta med “bästa möjliga lag”?

Vi kommer alltid att spela med det laget som vi tror har bäst förutsättningar att göra en bra prestation för dagen. De som startar är de som vi tror mest på under matchdagen. Även om vi inte kan avancera så väger vårt emblem tungt och vi har ett stort ansvar när vi representerar HIF och svensk fotboll i Europa.

När Twente besökte Olympia tidigare i höst så höll ni jämna steg med dem och hade även ledningen i halvlek, hur tror du att matchbilden kommer att vara nu?

Sist så dominerade vi den större delen av matchen, tycker jag, men i fotboll så räknar man mål och det är också det man minns efteråt. Varje match har sin egen gång och fotbollen ändrar sig snabbt, men vi vet om att vi senaste kunde störa dem och föra vårt eget spel.

Nu börjar saker och ting klarna inför nästa säsong då tränaren för 2013 presenterades igår, hur ser det ut för dig – kommer du att stanna kvar i HIF?

Jag trivs jättebra här i HIF och man måste ta ett steg i taget, vi har en match kvar och allt mitt fokus ligger där, man måste avsluta den här säsongen på ett bra sätt. Vi har visat att vi kan hålla jämna steg med några av de större lagen från stora ligor och det ser positivt ut för klubbens spelare, de har gjort det fantastiskt på planen och dessa matcherna utvecklar dem. Efter matchen på torsdag så ska vi titta över hur hösten har varit och sen får vi sätta oss ner och lösa det som lösas skall, klubben är väldigt proffsig och där finns ju ett kontraktsförslag klart för mig. Jag hoppas att vi kan lösa det, som sagt, man trivs väldigt bra här.

Slutligen, vi önskar er all lycka och välgång på torsdag kväll.

Tack ska du ha!

1 kommentar

1. Både slantar till klubben att spela om förutom äran samt undvika sista plats i gruppen – och sen alltid skönt visa “lillebror” att vi är bättre och 1 pinne var vad de orkade med i fjor i EL så visst kan vi bättre än dom!
    Men hemmamatchen hade verkligen 2 ansikten: vi som spelade ut Twente totalt innan paus och sen Twente som spelade ut oss efter noterna i andra – så känns som att det kan gå hur som helst i morgon om än Twente är klar favorit i form av hemmaplan & serieledare i Holland…