Inför Syrianska – med P-O Ljung

– Vi är på väg, säger P-O när vi når honom per telefon någonstans i trakterna kring Jönköping. Och kanske är det precis som läktarramsan antyder, tänker jag när vi nu äntrar månaden augusti. En period under säsongen då HIF traditionellt brukar ha svårt att prestera. Men förra månadens sista dag avslutades med hemmaseger mot Göteborg och i torsdags säkrades avancemanget till Playoff i Europaleague. Så varför inte?

Vi hoppar tillbaka en vecka i tiden – hemmaseger mot IFK Göteborg i en väldigt underhållande match som bland annat innehöll två riktiga klassmål. Första halvlek är något av det bästa vi har sett på Olympia i år.

Första halvlek är riktigt bra och vi uppnår en nästintill perfekt balans med laget, även om de lyckas skapa ett par farliga lägen. Sedan tappar vi lite i andra och precis när Göteborg är på väg att arbeta sig in i matchen tar vi, mycket lägligt, ledningen.

Hela anfallet från Rasmus framspelning till Christoffers första touch, samt avslut, håller väldigt hög kvalité. Sedan toppas det hela med May´s solomål och ja, kommentarer är nästan överflödiga.

Bnei Yehuda Tel-Aviv FC gästade Olympia under torsdagskvällen i samband med returmatchen i Europaleague. Israeliterna hade med sig 1-0 i bagaget från hemmamatchen och HIF hade en tuff uppgift framför sig. En utmaning som Mattias Lindström mer än gärna tog på sig och fullständigt respektlöst “skallade” HIF vidare till nästa omgång.

– Vi kände att vi hade en god chans att kunna vända hemma på Olympia. Vi hade förespråkat en lite återhållsam inställning, där vi skulle jaga på metodiskt, men utan att tappa kontrollen.

– Värmen och den höga luftfuktigheten ställde till det för oss i första mötet. Vi gjorde en usel första halvlek och även om det blev lite bättre i andra, så lyckades vi lite turligt och tack vare Peter Larsson, som offrade sig i slutet undkomma med 0-1.

– Nu fick vi in ett tidigt ledningsmål och tillåts därefter kontrollera matchen tämligen säkert. Speciellt kul att Lindström blev tvåmålsskytt (eller nickare), efter att vi givit honom tydliga instruktioner att han skulle ta sig in i straffområdet lite snabbare och oftare än vanligtvis.

Äventyret i Europaleague går vidare och Standard Liege är namnet på HIF:s motståndare i nästa omgång. En bra lottning enligt flera, men vad känner ni till om dem egentligen?

– Inte speciellt mycket om jag skall vara ärlig, men man bör komma ihåg att i det här skedet så finns det inte några dåliga lag kvar.

– Jag hade nästan ställt in mig mentalt på att det skulle bli Braga, så visst känns det som om det kunde ha blivit värre

– Reine Almqvist är på väg ner till Belgien för att se två matcher, först och främst deras match nu på söndag mot Lokeren. Därefter får vi se vad han lyckats gräva fram om motståndet.

Europa i all ära men härnäst väntar bortamatch mot Syrianska i Södertälje.

– Ja, vi har haft en genomgång i morse och poängterat vikten av att hålla fokus på allsvenskan, även nu när det gått bra i Europaspelet.

– Syrianska är ett bra lag som inte får undervärderas. Inte minst bevisade de detta hemma mot TFF här senast, där de vann med klara 4-1. Även mot Häcken på Rambergsvallen lyckades de initiellt väldigt väl, men tröttnade sedan och tappade i slutändan matchen totalt.

Före detta Helsingborgsspelaren Razak Omotoyossi är ny i södertäljegänget.

– Ja det stämmer. Dessutom har de ju Peter Ijeh, en annan fd allsvensk skyttekung. Så vår backlinje lär sannolikt få en hel del att göra.

Inför morgondagens match saknas Rachid Bouaouzan, Erik Wahlstedt, Mohamad Ramadan, Johan Eiswohld, samt Lucas Ohlander. Truppen utökas med ytterligare en ungdomsspelare – William Kvist (som ni inom kort kommer att få läsa mer om här på AOH), samt nye norrmannen Jörgen Skjelvik.

Några intryck så här långt av “nyförvärvet ” från Norge?

– Nej, han har inte ens hunnit träna med oss, så det utlåtandet får jag avvakta med.

Inte en träning och redan med i truppen, nu om någonsin är det läge för dig att chocka oss genom att säga att han startar imorgon.

– Haha, nä där får jag nog göra dig besviken. Han är med för att få en bild av hur det kan se ut. Men det finns inget att oroa sig över, vi kommer att ställa upp med ett starkt lag imorgon.

Och så vitt AOH erfar så är ett starkt lag inför morgondagen synonymt med nedanstående:

Hansson

Holgersson Baffo Larsson Edman

Lindström May Gashi Andersson

Jönsson Sundin

Det vore kul om vi kunde få en bekväm flermålsledning under morgondagen. Då bör det ges tillfälle att lufta någon av ungdomsspelarna och visst vore det kul att få avsluta morgondagens match med Mattias Freij, eller varför inte med Emil Åberg och William Kvist på topp.

Efter diverse spelarförsäljningar är det fler spelare på väg in i truppen. En spelare som det talas allt mer om är Sebastian Carlsen och enligt HD är parterna nu nära en lösning, men det börjar bli bråttom.

Mot ett SM-guld, vi är på väg….