Inför Syrianska FC – HIF: Gå ut och gör jobbet

Foto: Bjarki Tordarson

I eftermiddag springer de Rödblåa hjältarna ut på plasten i Södertälje för att ännu en gång möta Syrianska. Det brukar bli täta griniga matcher mellan de två lagen även om HIF har tagit alla poängen när de gästat Södertälje fotbollsarena, faktum är att HIF tagit alla poängen i samtliga möten. Syrianska har inlett året ungefär som jag tror det kommer fortsätta, det är ett lag för den nedre halvan och man får akta sig för att bli indragen i en bottenstrid.

HIF har vinden i ryggen efter tre raka segrar, två på bortaplan varav en dessutom på plast, i den senaste matchen spelade man ut Gefle hemma på Olympia under den uppmärksammade #RödLördag. Men med vind i ryggen kommer även ett stort självförtroende, något som kan komma att straffa sig om man inte tar sig an uppgiften ordentligt. Det fick Norrköping känna på som gick på en rejäl mina när de var i Södertälje för ett par omgångar sedan. Syrianska vet vilken trupp de har och ser till att spela där efter. Därför gäller det för HIF att gå ut och precis som i matchen mot BP spela ett “vuxet” spel som Roar sa då. Att verkligen ge understöd, pressa högt och inte bjuda in till någon “vindrutetorkarfotboll”.

roar27
Foto: Fredrik Ymer

– Jag känner på killarna att de har respekt för den här matchen. Det har varit kniviga historier tidigare. Jag själv har inte så mycket erfarenhet av just Syrianska, men vi vet att en bra dag slår de vem som helst i Södertälje, säger HIF:s tränare Roar Hansen till HIF.se.

Bara för att vi har vunnit samtliga tidigare matcher och på så vis har lätt för Syrianska, betyder ju inte att det blir så idag. Se bara vad som hände mot Mjällby. Vid seger kliver laget upp i, en i alla fall tillfällig, serieledning. Jag hoppas och tror att Roar och grabbarna tar den chansen. Laget har nesan från Mjällby i tämligen färskt minne, samt att de vet att de kan prestera mycket bra fotboll även då plast är underlaget.

Foto: Bjarki Tordarson

HIF åkte upp till Södertälje på lördagsförmiddagen och tränade ett pass på Södertälje arena igår kväll. Som bekant är det konstgräs på Södertälje Arena.

– Vi tycker det är vettigt att göra en träning på konstgräset dagen innan. Det skiljer så pass mycket från konstgräs till konstgräs, inte minst från det vi har i Helsingborg. Sen är det ingen garanti på ett vinnande koncept. Men det känns bra att göra så här, säger Roar.

Jag tror inte det blir någon förändring i startelvan mot senast. Larsson – Sadiku gör det bra i mitten och Bör få fortsatt förtroende även i eftermiddag. Roar låter troligen Walid Atta vila från denna match då han har problem med underlaget.

Mittfältet finns det ju inte så mycket att säga om egentligen. Det har ju funkat mycket bra sedan Gashi kom tillbaka och stabiliserade det. I ärlighetens namn verkade han stabilisera upp hela laget, vilket visar vilken otroligt viktig kugge han är.

Foto: Bjarki Tordarson

Jag hoppas dock att Accam ligger på rätt sida i löpningarna idag, han är så snabb att han inte behöver vara ens nära gränsen för att vara före försvararen.

Indisponibla är fortfarande Jere Uronen med sitt knä och Rachid Bouaouzan som efter sin höftoperation är borta i ungefär tre månader.

– Det börjar ljusna för Jere Uronen. Han har börjat jogga i veckan. Förutom Rachid, Gustaf och Jere så är Elias Andersson indisponibel. Han är på landslagsuppdrag.

– Bortsett från de tråkiga nyheterna i veckan så känns det bra. Vi har haft en bra träningsvecka och får lite andrum mellan matcherna efter en intensiv period. Det känns behövligt, inte minst med tanke på alla som var borta under försäsongen och början av säsongen, säger Roar.

19-manna truppen:

Målvakter: 1. Daniel Andersson, 30. Pär Hansson.

Backar: 3. Loret Sadiku, 4. Walid Atta, 15. Emil Krafth, 16. Joseph Baffo, 21. Christoffer Andersson, 24. Erlend Hanstveit, 26. Peter Larsson.

Mittfältare: 6. May Mahlangu, 7. Mattias Lindström, 8. Ardian Gashi, 18. Rasmus Lindgren, 20. Alejandro Bedoya, 23. Daniel Nordmark , David Svensson

Anfallare: 9. Robin Simovic, 10. Álvaro Santos, 25. David Accam.

Indisponibla: 13. Rachid Bouaouzan (höft)
28. Jere Uronen (knä)
31. Elias Andersson (landslagsuppdrag)
Gustaf Jarl (baksida lår)