Inför Svenska Cupen: Varbergs Bois – HIF

Den andra gruppspelsmatchen i Svenska Cupen väntar för HIF i eftermiddag. Varbergs BoIS från Superettan står för motståndet på bortaplan. HIF har under den gångna veckan laddat om efter den oavgjorda matchen mot Assyriska på Olympia och går in med en god känsla inför eftermiddagen.

Roar Hansen
Foto: Bjarki Tordarson

Det är väl ganska bra. Vi har haft en bra träningsvecka. Det har varit lite mer folk på träningarna. Det är skarp läge. Vi måste upp och prestera för att det ska leva. Nu är det inte mycket att fundera på, utan det är bara ut och köra, säger HIF:s tränare Roar Hansen.

Tre viktiga poäng står alltså på spel för HIF:s del. I den första gruppspelsomgången vann Gefle över Varberg med 3-2 och norrlänningarna leder gruppen.
Det är ett bra lag. De har värvat bra under några säsonger. Har en bra mix av unga och rutinerade som har spelat i Allsvenskan och på högre nivå. Ett erfaret lag. Bra kontringslag. Man är lite fysiska och kan spela ett rakt spel. Men när de etablerar spel så kan de spela passningsspel – så de kan lite av varje och det är med största respekt, säger Roar om dagens motstånd.

Skadeläget i truppen har ljusnat ordentligt på sistone. Bland annat är Joseph Baffo i full träning med laget och nästa vecka väntas Walid Atta börja träna med boll. Däremot är inte Robin Simovic helt klar för spel än efter en ny smäll, denna gång skada på baksidan av låret.

Matchtruppen

Målvakter: 1. Daniel Andersson, 30. Pär Hansson.
Backar: 3. Loret Sadiku, 15. Emil Krafth, 24. Erlend Hanstveit, 26. Peter Larsson, 29. Jesper Björkman, 31. Gustav Jarl.
Mittfältare: 5. Daniel Nordmark, 6. May Mahlangu, 7. Mattias Lindström, 8, Ardian Gashi, 18. Rasmus Lindgren, 20. Alejandro Bedoya, 21. Chrisstoffer Andersson, 32. Elias Andersson, 33. David Svensson.
Forwards: 10. Álvaro Santos, 25. David Accam.

Indisponibla
4. Walid Atta (Knä, rehab)
9. Robin Simovic (bristning i sätesmuskulaturen, rehab)
13. Rachid Bouaouzan (ljumske, rehab)