Inför Svenska Cupen: “- Henrik Larsson lär skicka ut ett manskap som inte underskattar sina motståndare”

Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN

På torsdagen går HIF in i den andra omgången i Svenska Cupen och det är inte en helt okänd motståndare som står mellan oss och gruppspelet

För HIF:s del blev det, som ni vet, en repris på cupmötet 2017 dvs Oskarshamns AIK på bortaplan. Motståndarna, som varit på uppgång de senaste säsongerna, kvalade för att nå superettan förra säsongen. I år har det däremot gått tyngre och Oskarshamn ligger på trettonde plats i Division 1 södra.

I somras kom även beskedet att den förre HIFaren, William Kvist, lämnade klubben, för spel med Mjällby, och därmed hittar vi ingen HIF-anknytning hos motståndarna. Men som vanligt, när det vankas Division 1-motstånd, så vänder vi oss till den förre AOH-medarbetaren, Jimmy Fors, som sedan några år tillbaka är Utvecklingschef Föreningar för Ettanfotboll.se. Med andra ord en person som har stenkoll på morgondagens motståndare

Lätt eller svår lottning för HIF?

– På pappret är det såklart en enkel match, men ett Division 1-lag har allt att vinna i en match likt denna och för alla som någon gång läst en saga så är det lätt att hålla på David när han ställs mot Goliat. Förra säsongen fick HIF respass i det här skedet av cupen, det är såklart inte bra då man missar chansen att spela tävlingsmatcher tidigare under vårsäsongen, missar potentiella intäkter och förkortar tävlingssäsongen på ett oönskat sätt för både spelare och förening. Jag tror inte att HIF vill eller komma att gå på den landminan två säsonger i rad, men bollen är rund

Vad bör vi känna till om Oskarshamn?

– Det är en fin förening som hade en helt magisk säsong förra året, där man var nära att skjuta ner Varbergs BoIS i superettankvalet – men föll på målsnöret i den avgörande matchen, trots en stabil seger i hemmamötet. Efter den säsongen var det logiskt att man var en av favoriterna, tillsammans med Ljungskile, att vinna serien denna säsong. Dessvärre har de inte lyckats infria förväntningarna, trots att merparten av truppen funnits kvar sedan förra året och man fick tillbaka Peiman Eliassi efter en långtidsskada – bara det bör ses som ett ”nyförvärv” av högsta rang

Oskarshamns Peiman Eliassi är en spelare som HIF bör hålla ett extra öga på
Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN

Någon spelare vi bör hålla ögonen på?

– Jag nämnde Peiman Eliassi tidigare, det är en spelare som kan avgöra en match på egen hand. Om han nu spelar så är det en spelare man alltid måste se upp med. Ger man bort frisparkar i farliga lägen till Oskarshamn och det är Peiman som stegar upp kunde du likväl ha gett bort en straff, han har helt sjuk statistik på frisparkar. I övrigt är det ett stabilt lag som i mitt tycke är bättre än tabellen visar, de behöver bara få ut maximalt av varje lirare.

Hur ser du annars på HIFs säsong så här långt?

– Efter att ha studerat till Sportstrateg hela våren så ser man väl på föreningsarbete på ett annat sätt numera. Det är inte lätt för en förening att ha befunnit sig i ett hårt pressat ekonomiskt läge som Helsingborgs IF har gjort under en längre tid. Det är bra att man fått in Joel Sandborg som verkar göra allt som behövs för att få rätsida på föreningens ekonomi igen, som supporter kanske man tycker att vissa beslut är felaktiga men man måste även ha en förståelse för att en klubbdirektör måste agera för föreningens överlevnad och bästa, såväl lång- som kortsiktigt. Nu må det här ha blivit ett sidospår för jag gissar att frågan egentligen var kopplad till det sportsliga, men man bör ha en förståelse för att sporten är en del av många grenar i en förening och att alla grenar måste vävas ihop för att fungera. Men sett till förutsättningarna tycker jag de ligger där de borde ligga, och om Henrik Larsson bara får ordning på torpet under höstsäsongen bör de kunna spela till sig poäng nog för att landa runt plats 8-12 i tabellen.

Slutligen – vad tror du om morgondagens match?

– Ett Division 1-lag brukar orka stå emot i 60 minuter mot bättre motstånd, sedan tar fysiken och fördelarna av att vara heltidsproffs ut sin rätt. Om Oskarshamn har momentum i matchen vid matchminut 60 och kanske är i ledning så kan allt hända, och de kan gå vinnande ur matchen. Men jag har väldigt svårt att se att Helsingborgs IF går på samma landmina i år igen, och Henrik Larsson lär skicka ut ett manskap som inte underskattar sina motståndare. Landskrona BoIS vann där uppe den gångna helgen med 3-1 och HIF bör väl rimligtvis kunna matcha de siffrorna?

HIF, som rimligtvis ser detta som en väg ut i Europa, kommer till spel med följande trupp:

Matchen spelas på Arena Oskarshamn med start klockan 18.30. Har du ingen möjlighet att vara på plats så kan du även följa matchen via Cmore

Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!