Inför Peking – med P-O Ljung

Senaste hemmamatchen mot GAIS slutade oavgjort, 1-1, och det var en hel del besvikna miner på läktarplats efter slutsignalen. Vi får tag i P-O när han sitter i spelarbussen på väg till Norrköping. Blev ni på något vis överraskade över deras insats?
– Nej, egentligen inte. De gör en bra match, medan vi inte lyckas komma upp i normal standard. Speciellt i första halvlek har vi problem, medan det blev lite bättre i andra.

En poäng på hemmaplan, ett bakslag?
– Man är aldrig nöjd när det inte stämmer på plan, men resultatmässigt från de två föregående åren så var det trots allt ett steg framåt, så bakslag vill jag nog inte hålla med om.

Serieledare trots allt efter att förbundet, tämligen väntat, gett HIF tre poäng från den avbrutna derbymatchen i Malmö. Dessutom erlades MFF med böter på 150.000:-. Som väntat eller?
– Rättvist och balanserat hörde jag någon säga och det kan jag väl skriva under på. Trist att det överhuvudtaget skedde, men Malmö har i efterhand skött det hela på ett bra sätt.

Imorgon väntar match mot anrika nykomlingen IFK Norrköping. Ett lag som i skrivande stund placerar sig på tionde plats i den allsvenska tabellen. Hur ser ni på morgondagens motståndare?
– De är ett bra lag som i sina bästa stunder visar upp ett fint anfallsspel, speciellt på hemmaplan. De fick en flygande start på säsongen, men har därefter blandat och gett lite.

Hur mycket påverkar frånvaron av Astrit Ajdarevic?
– Han har ju varit en av deras mest framstående spelare i år, så det är klart att det påverkar. Exakt hur mycket är dock svårt att sia om på förhand, men det visar sig under morgondagen.

Från Norrköpingshåll rapporteras det att den före detta HIF-spelare Imad Khalili är åter i startelvan, efter sina skadebekymmer. Även från HIF-håll har det under den gångna veckan rapporterats om skadebekymmer och då i synnerhet i de bakersta leden.

Blir det några förändringar i truppen imorgon?
– Nej, det blir samma trupp som senast mot GAIS.

Expressen skriver idag att Gustaf Grauers, Hammarby IF:s sportchef och nära vän till Erik Sundin, gärna ser en framtida värvning av HIF-anfallaren vars kontrakt är utgående. P-O kommenterar:
– Jag ser gärna att Erik Sundin stannar i klubben. Det är inte bara en duktig fotbollsspelare utan även en väldigt trevlig person.

Men enligt HD.se så hade Erik Sundin under gårdagen ett enskilt samtal med Conny Karlsson. Ett samtal som troligtvis innebär att Alexander Gerndt kommer att kampera på topp ihop med Rasmus Jönsson.

Vad AOH erfar blir det följande startelva imorgon.
Hansson, Wahlstedt, Nilsson, Larsson, Holgersson, Lindström, May, Gashi, Bouaouzan, Gerndt, Jönsson