Inför Örgryte-HIF

Vilket lag som HIF kan ställa på benen när man beger sig upp till Gamla Ullevi under morgondagen! Granen, Rasmus Jönsson, Wanderson och nu även Holgersson – vi snackar Allsvenska vibbar! Lägg därtill att man kommer med fyra raka vinster i ryggen så förstår ni att HIF får räknas som favoriter! Men våra motståndare, Örgryte, skall inte underskattas. Något som deras oavgjorda resultat, mot serieledande Falkenberg, tydligt visade

Om HIF kommer med fyra raka vinster i ryggen så har det varit något kämpigare för Örgryte. Hemmalaget vägra dock att förlora och kommer själv med tre raka kryss (Falkenberg och två gg AFC). Under uppehållet spelade man dessutom en träningsmatch, mot Karlstad, och även den matchen slutade med ett oavgjort resultat. Kanske en hint inför morgondagens möte?

Annars började Örgryte säsongen oerhört starkt och låg på en Allsvensk direktplats ända fram tom omgång 11. Sen har det kommit lite grus i maskineriet men göteborgarna är fortfarande med i toppskiktet med fyra poäng upp till kvalplatsen.

Under sommaren har klubben plockat in en del nya ansikte i form av Gabriel Altemark Vanneryr (Varberg), mittfältaren Lars Mendonca Fuhre, med erfarenhet från spel i bla Hammarby och Öster, samt Dida Rashidi från Halmstad. En annan spelare att hålla ögonen på är lagets främste målskytt Diego Montiel.  Sju mål har mittfältaren mäktat med och dessutom har han noterats för fem assist vilket gör honom till en viktig pjäs hos göteborgarna.

I helgen blev det dessutom klart med en utlåning och en värvning i ÖIS spelartrupp. Alibek Aliev lånas ut till Dalkurd under hösten. Samtidigt värvas Allan Mohideen, senast i Gais, in säsongen ut.

För HIFs del så fortsätter jakten på en Allsvensk plats och de två senaste segrarna, och det faktum att samtliga topplag tappat poäng i helgen, har gett laget lite andrum neråt i tabellen. Både HIF, och Falkenberg, har sex poäng ner till kvalplatsen och med tanke på den offensiva värvningskarusell, som klubben dragit igång, så är allt annat än en en Allsvensk plats 2019 en riktig skräll. Därför blir man mer nyfiken på hur PeO kommer formera uppställningen och vilka spelare som får plats i startelvan. Oavsett så kommer HIF till spel utan avstängningar medan ÖIS får klara sig utan Jakob Lindström.

Sen vet vi att Wanderson inte är klar för spel och att Markus Holgerssons papper, från Spanien, riskerar att inte hinna fram i tid. Den sistnämnde är dock uttagen till matchtruppen

När lagen möttes i våras, på Olympia, så var det HIF som drog det längsta strået. 2-0 efter att Calle Johansson och Darijan Bojanic nätat för hemmalaget. Vågar vi hoppas på en repris imorgon?

Som vanligt har vi, i samarbete med NordicBet, skakat fram en riktigt rolig AOH-Special. Vad sägs om HIF seger och att Pär får vittja nätet till förmån för att Rasmus Jönsson målar? Klicka på bilden för att komma till spelet

Matchen spelas på Gamla Ullevi med start klockan 19.00

1 kommentar