Inför IFK-HIF “…om laget ska få något momentum med sig från den bra prestationen krävs nog tre poäng mot HIF”

090411 Fotboll, allsvenskan, IFK Göteborg: IFK Göteborg fans, supporter, tifo, läktare, Blåvitt, publik, Nya Gamla Ullevi. © Bildbyrån - 55997

Efter att ha tagit sex poäng av nio möjliga beger sig HIF upp till Göteborg för att möta IFK Göteborg som resultatmässigt haft en betydligt tuffare start på säsongen. Lägg därtill att IFK inför säsongen tippades av många att hamna i de nedre regionerna av tabellen så kan man anta att det är ett pressat lag vi åker upp och möter i Allsvenskans fjärde omgång.

Inför säsongen såg många experter och övriga att Göteborg som ett lag tippat i de nedre regionerna. Detta på grund av en dålig ekonomisk situation som gjort det svårt för klubben att värva och det faktum att förra säsongen inneburit sämre resultat än vad lagets supportrar är vana vid. Förra säsongen var Poya Ashbaghis första som tränare för det blå-vitrandiga laget och det talades inför säsongen om en nystart och en ny inriktning för klubben.

Blåvitt har dock tvingats sanera truppen rejält och gjort sig av med bl a Fredrik Oldrup Jensen, David Bo Wiklander, Billy Nordström, Emil Salomonsson och Vajebah Sakor. Nyförvärv är Lasse Vibe och Sebastian Eriksson som flyttar hem från Kina resp Grekland, målvakten Giannis Inestis och Högaborgsfostrade Junes Barny (senast i Hammarby IF). Man gjorde också klart med den kongolesiske mittfältaren Nzuzi Toko, som gjort sex A-landskamper för Kongo. Han kommer senast från spel i den saudiarabiska ligan. Vidare har man lyft upp fem egna talanger från U-19-laget till seniortruppen.

Den här säsongen har efter tre omgångar resulterat i en vinst, mot Elfsborg, och två förluster, borta mot AFC Eskilstuna och Djurgården. De experter som undertecknad lyssnat och mina begränsade fotbollsögon sade dock att matchen mot DIF lovade mer än noll poäng. IFK gjorde en bra prestation uppe på konstgräset på Tele 2 men som alla vet är det poängen som räknas och om laget ska få något momentum med sig från den bra prestationen krävs nog tre poäng mot HIF och möjlighet att då rida på vågen. Detta får man dock försöka göra utan georgiern, och en av lagets bästa spelare, Giorgi Kharaishvili, som fick syna det röda kortet i matchen mot Djurgården.

IFK Göteborg får klara sig utan Giorgi Kharaishvili som åkte på en utvisning mot Djurgården
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån

Efter att hybridgräset på Gamla Ullevi inte skötts ordentligt, och därmed inte håller, kommer matchen att spelas på Nya Ullevi. Detta är en arena som många HIFare minns med glädje.

Till matchen har även IFK valt att bjuda alla som heter det ikoniska göteborgsnamnet Glenn gratis på matchen då det är deras namnsdag vilket det är totalt 1500 som heter i Västra Götaland.

HIF har på inlett säsongen med tre, på förhand, svåra matcher och har som sagt klarat av början av återkomsten till Allsvenskan väldigt bra. Det ska bli spännande att se nu om ”Di Röe” ska fortsätta prestera när vi nu går in i den fjärde omgången och början av ”serielunket” eller om nykomlingselden kommer falna lite. Baserat på det vi sett hittills och på rutinen i laget känns det inte som att en enda tum kommer att vikas i jakten på de tre poängen.

Matchen mellan IFK Göteborg och HIF är det sista mötet i den fjärde allsvenska omgången och börjar klockan 15.00 på annandagen. Här hittar du info om hur du går tillväga om du ska vara på plats, annars är det Cmore som gäller.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!