Inför HIF-Örebro SK -“Det handlar om att skapa ytterligare viktig luft ner till bottenlagen”

190720 Helsingborgs Alhaji Gero och AIK:s Enoch Kofi Adu under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och Helsingborg den 20 juli 2019 i Stockholm. Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån / kod AE / Cop 106

Det var inte länge sedan HIF mötte Örebro, faktiskt bara 3 matcher sedan. Då möttes man i Örebro, det var Henrik Larsson första match som nygammal tränare och Rasmus Jönsson gjorde målet.

Nu väntar Örebro på hemmaplan. Sedan den där matchen på Behrn Arena har HIF tagit 4 poäng, kryss mot Elfsborg, vinst mot Sirius och förlust mot AIK. Örebro har tagit tre poäng, dessa kom i förra matchen när man körde över Falkenberg med 4-0. Annars har man förlorat mot Malmö FF och BK Häcken. Örebro kommer alltså från en överkörning av Falkenberg och laget kanske har fått lite av en nytändning, även om en match inte nödvändigtvis säger något kommer laget in i matchen med en bra känsla.

HIF har, sedan ”Henke” tog över har laget tagit 7 poäng på fyra matcher vilket är bra resultat. Nu väntar alltså Örebro hemma i den första av två viktiga matcher för härnäst väntar Falkenberg borta. Först ska dock närkingarna avhandlas och med tanke på att HIF besegrade Örebro nyligen går man nog, likt ÖSK, in med en bra känsla i denna matchen.

Anders Lindegaard , Alhadji Gero och Daniel Hafsteinsson är samtliga redo att visa upp sig för hemmapubliken
Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån

Det blir första gången som nyförvärven Gero, Lindegaard och Hafsteinsson får chansen att spela inför sin nya hemmapublik. Gero och Lindegaard fick göra debut mot AIK och personligen tycker jag att båda imponerar. Gero vann många dueller och krigade på mot AIK-försvaret vilket är en viktig egenskap. Lindegaard gjorde ett par fina räddningar och var stabil. Det ska nu bli intressant att se dessa herrar i sin andra match och se om vår nye islänning får presentera sig.

HIF och Örebro har båda samlat ihop 17 poäng denna säsong och vinnaren här kommer kunna skapa ytterligare viktig luft ner till bottenlagen.

HIF kommer till spel med följande trupp:

Matchen spelas på Olympia med start klockan 19.00. Har du ännu inte löst din biljett så kan du göra det här

Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!