Inför HIF-Lyngby BK

HIF brukar försäsongsspela mot danska motstånd - så även i år Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

För andra gången på en vecka möter HIF danskt motstånd när man inleder försäsongen 2020. Efter bortamatchen mot Odense häromdagen gör man nu hemmapremiär mot Lyngby BK på Filborna IP på lördag kl 14.

Det är bra genomkörare att spela mot danska superligalag vid den här tiden på året eftersom de är mitt uppe i sin säsong. Lyngby ligger i mitten på Danmarks högstadivision precis som onsdagens motståndare Odense, så det är verkligen tufft motstånd. Lyngby har vunnit danska mästerskapet två gånger 1983 och 1991-92, och har i år en stark trupp med bl a de målfarliga anfallarna Andre Riel och Fredrik Gytkjaer samt försvararna Lasse Nielsen (f d Trelleborg) och Patrick da Silva som de kanske mest kända namnen. Laget tränas av Christian Nielsen med tränarmeriter bl a från Danmarks U 21-landslag. Han undertecknade i fjol ett nytt kontrakt som sträcker sig 2022.

Hemmapremiär och både Olof Mellberg, och supportrarna, hoppas på årets första seger när Lyngby kommer på besök
Foto: Pär Olert / BILDBYRÅN / Cop 108

Intresset för HIF är som vanligt stort från många runt omkring. Huvudtränare Olof Mellberg har haft fullt upp sen klubben valde att inte förlänga kontrakten med en rad spelare som ingick i 2019 års spelartrupp. Han har tillsammans med sportgruppen dammsugit marknaden i Sverige och internationellt och nu fått ihop en intressant trupp, som inte lär vara komplett än, med tanke på att Mellberg uttalat att han vill ha in två offensiva krafter, en mittfältare och en anfallare. Nyförvärven ser mycket spännande ut. Med de nya spelarna Joseph Cesaay, Rasmus Jönsson, Brandur Hendrikson, Ravy Tsouka, Egzon Bejtulai, Assad Al Hamlawi och Erik Figueroa har HIF nu förstärkt samtliga lagdelar, men alla som följer HIF nära gärna önskar en ny Andri Runar Bjarnason, en scorer till rätt pris, och som alltid gör mål ur alla möjliga och omöjliga lägen.

Charlie Weberg är tillbaka i truppen efter sitt provspel med Mjällby. Dessutom kliver Joel Sundström, som bla medverkade i Nyårssaluten, även in bland de 23 som är uttagna. I övrigt är samma spelare som medverkade senast med vilket innebär att det inte var någon större fara för varken Filip Sjöberg eller Jakob Voelkerling Persson som drog på sig lite småskavanker mot Odense. Anders Randrup, Ravvy Tsouka, Assad Al Hamlawi och Andreas Landgren är fortfarande på skadelistan och det samma gäller för Kalle Joelsson. Vad gäller målvaktsfrågan så uttalade sig Mellberg, till Helsingborgs Dagblad, att han ser Anders Lindegaard som naturlig förstemålvakt medan Alexander Nilsson och Joelsson får fightas om andraspaden. Just Alexander Nilsson är dock den som får förtroendet från start i eftermiddag.

HIF kommer till spel med följande trupp:

Odensematchen blev en genomkörare för hela truppen, där alla fick speltid. Lyngbymatchen kan bara bli ett fall framåt. Lagdelarna kommer förhoppningsvis att hitta varandra bättre, och samspelet, passningstempot och rörligheten inom laget utvecklas hela tiden. Matchen mot Lyngby blir en stark värdemätare redan så här tidigt på säsongen, även om resultatet inte är det viktiga, utan hur spelet ser ut, och hur nyförvärven fungerar tillsammans med de spelare som är kvar sen i fjol. Så vi hoppas att HIF gör en stark insats i denna hemmapremiär 2020. Ju roligare fotboll man spelar desto större blir intresset för laget.

Matchen spelas på Filborna IP med start klockan 14.00. Inträdet är gratis

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!