Inför HIF-IFK “Vi är nog många som hoppas på att HIF ska ta sig samman”

Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN

Efter fyra matcher utan vinst så är vi nog många som hoppas att HIF ska ta sig samman när IFK Göteborg kommer på besök. Seriesexan är dock i bra form och med siktet inställt på att slåss om en Europaplats

Om man skall tala om revansch så är det något som bör tagga HIFarna inför morgondagens hemmamatch. Bortser man från raset, mot Örebro hemma, så är det just bortamötet, mot Göteborg, som ingenting verkade fungera. Och om man ser till lagens olika säsonger, så här långt, så har gästerna verkligen överraskat efter att man varit grymt nederlagstippade inför premiären av Allsvenskan 2019.

Inför säsongen såg nämligen många experter, och övriga, att Göteborg som ett lag tippat i de nedre regionerna. Detta på grund av en dålig ekonomisk situation som gjort det svårt för klubben att värva och det faktum att förra säsongen inneburit sämre resultat än vad lagets supportrar är vana vid. Förra säsongen var Poya Ashbaghis första som tränare för det blå-vitrandiga laget och det talades inför säsongen om en nystart och en ny inriktning för klubben.

Blåvitt tvingades sanera truppen rejält och gjorde sig av med bl a Fredrik Oldrup Jensen, David Bo Wiklander, Billy Nordström, Emil Salomonsson och Vajebah Sakor. Nyförvärv som Lasse Vibe och Sebastian Eriksson som flyttade hem från Kina resp Grekland, målvakten Giannis Inestis hämtades in. Man gjorde också klart med den kongolesiske mittfältaren Nzuzi Toko, som gjort sex A-landskamper för Kongo. Vidare har man lyft upp sju egna talanger från U-19-laget till seniortruppen och frukten av det vet vi ju nu. Merparten av dem är bofasta i matchtruppen och den främste, Benjamin Nygren, skeppade man iväg till Genk för en rejäl säck med pengar.

Förra veckan kom beskedet att man nu stärker upp truppen ytterligare genom att värva Tobias Sana och Östersunds mittfältare Hosam Aiesh. Den förstnämnda är dock inte allt för populär bland klubbens supportrar men lär vara ett bra tillskott. För Aiesh del så var han Allsvenskans främste målpassare förra säsongen och fortsatt på den inslagna linjen även under 2019. Med andra ord så är det ett rejält “uppdaterat” IFK som kommer till Olympia.

Tobias Sana är en av de spelare som anlänt till Göteborg under sommarfönstret
Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN

Inför morgondagens möte så kommer Göteborg med sju raka matcher utan förlust. I tisdags nådde man dock “bara” ett oavgjort resultat mot Falkenberg vilket säkerligen var en rejäl missräkning. Detta att jämföra med HIFs, mindre smickrande, utveckling där man inte vunnit sedan hemmamatchen, mot Sirius, för en dryg månad sedan.

För HIFs del så är det full gas som gäller. Skall man undvika att, på allvar, bli indragen i bottendramat så måste man plocka poäng på sina hemmamatcher. De närmaste matcherna är nämligen samtliga mot lag på övre halvan varav två av matcherna, Norrköping och Djurgården, är bortamatcher. Med andra ord så står man inför en riktigt tuff avslutning under Augusti månad.

Truppen är nu satt och HIF kan stoltsera med hela sju nya värvningar i form av två målvakter, fyra mittfältare och en anfallare. Och kanske är det just på toppen som HIF har haft störst bekymmer under säsongen. 18 mål, på 19 matcher, är inget att direkt hänga i julgranen. Dessutom stod Andri Bjarnason och Rasmus Jönsson för sju av dessa. Två spelare som inte längre finns att tillgå. På avstängningsfronten har HIF inget att oroa sig för medan Göteborg tvingas avvara Sebastian Ohlsson pga för många gula kort. Dock ligger hela sex, av HIFs spelare, på två varningar så där finns en stor chans att vi kommer tvingas avvara några av dess under de kommande matcherna.

Mot Göteborg kommer HIF med följande trupp:

Matchen spelas på Olympia med start klockan 19.00. Har du ännu inte säkrat din biljett så kan du göra det här

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!