Inför HIF-IFK Norrköping “Dessa herrar måste göra mål för att HIF ska vinna matcher”

190825 Helsingborgs Armin Gigovic och IFK Norrköpings Christoffer Nyman under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan IFK Norrköping och Helsingborg den 25 augusti 2019 i Norrköping. Foto: Peter Holgersson / BILDBYRÅN / Cop 102

HIF måste hitta en grundtrygghet i sitt eget spel, och få till en stark offensiv mot guldjagande IFK Norrköping hemma för att kunna skrälla och helst ta hem en trepoängare. Annars sitter man allt fastare i nedflyttningsträsket.

Efter skånederbyt mot Malmö FF på Eleda Stadion i Malmö i torsdags, där HIF höll spelet väl uppe i långa perioder, men till slut inte kunde stå emot MFF som vann med 4-1, ställs di röe mot det andra topplaget med guldambitioner, IFK Norrköping, hemma på Olympia på måndag kväll. Peking har imponerat rejält hittills i allsvenskan, och ledde serien stort innan Malmö FF kom ikapp i förra veckan. De blåvita östgötarna tappade fart i två tuffa möten mot Falkenberg och Mjällby som bägge slutade oavgjort. I Falkenberg lyckades man precis kvittera på straff på övertid, och mot Mjällby tappade man en 1-0-ledning till 1-1 hemma. Därefter kom en tung förlust med 1-2 mot Häcken. Fram till dess hade man gått som tåget och vunnit allt, förutom två oavgjorda matcher mot Malmö FF och Elfsborg.

Kärt barn har många namn heter det, och IFK Norrköping går under de båda smeknamnen “Peking” och “Snoka”. Klubben tränas sen 2016 av Jens Gustafsson (son till förre storspelaren i Landskrona BOIS, Tommy “Gyxa” Gustafsson). Jens är fostrad i Högaborgs BK, och har ett förflutet i HIF. Han fick axla manteln efter Pekings guldtränare Janne Andersson, när han blev förbundskapten för svenska landslaget. Peking är ett av landets mest framgångsrika klubbar någonsin. Man ligger på fjärde plats i den allsvenska maratontabellen och har spelat 79 säsonger i högsta serien. Klubben har tretton allsvenska guld, sex cupguld och ett guld i supercupen. HIF har 67 allsvenska säsonger, sju guld, sex cupguld och två segrar i supercupen.

190825 Helsingborgs Alexander Farnerud deppar samtidigt som IFK Norrköpings Kalle Holmberg jublar efter 1-0 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan IFK Norrköping och Helsingborg den 25 augusti 2019 i Norrköping.
Foto: Peter Holgersson / BILDBYRÅN / Cop 102

Flera av Sveriges främsta fotbollsspelare någonsin har spelat i IFK Norrköping. Lirare som bröderna Nordahl; Gunnar, Gösta och Knut, Nils Liedholm, Bengt “Zamora” Nyholm, Åke “Bajdoff” Johansson, Björn Nordqvist, Ove och Niclas Kindvall, Tomas Brolin, Kennet Andersson och Stefan Pettersson är bara några av de legendariska storspelare som har representerat klubben. Inför årets säsong gjorde man sin dyraste värvning någonsin när man köpte loss mittfältaren Sead Haksabanovic från West Ham. Han har betalat av direkt och har bl a gjort fem mål och varit en av de mest tongivande spelarna i varje match. I övrigt har “Snoka” värvat  mittfältaren Jonathan Levi (Rosenborg) som startade karriären i Glumslöv, Theodor Rask, försvarare (Sylvia), Eric Smith, mittfältare (KAA Gent), den bosniske målvakten Vladimir Sudar (Team Thoren-gruppen), och nu senast f d HIF:anfallaren Linus Hallenius (Apoel FC) och försvararen och hemvändaren Linus Wahlqvist (Dynamo Dresden). Man har också blivit av med spelare som Carl Björk (Trelleborg), Ian Smith (LD Alajuelense), Alfons Sampstedt (Bodö Glimt), Andreas Vaikla (JK Transnarva), Simon Skrabb (Brescia Calcio) och Kalle Holmberg (Djurgården).

IFK Norrköping tillhör definitivt de absoluta guldfavoriterna i år, mycket i kraft av sin breda trupp med riktigt starka spelare. Utöver nyförvärven har man bl a fjolårets hemvändare Christoffer Nyman, Lars Krogh Gerson, målsprutan 21-åringen Pontus Almqvist och den 17-årige supertalangen islänningen Isak Bergman Johannesson i laget.

HIF vann visserligen hemma mot Peking med 3-1 i fjol, men blev överkörda med 0-5 på Östgötaporten i Norrköping. Efter Malmömatchen måste di röe bevisa att man vill ge allt och lite till för att hänga kvar i allsvenskan. Skadeläget är som det är, och kan om det lättar betyda mycket under hösten, och eventuella nyförvärv kan bidra i det hårda jobb klubben måste göra för att inte bli degraderade. Men i dagsläget gäller det att satsa blod, svett och tårar för att hämta in livsviktiga poäng. Man kan kräva mycket mer av anfallsspelarna Anthony van den Hurk, Max Svensson, Alex Timossi och Alhaji Gero, plus av Rasmus Jönsson som har trampat vatten tillräckligt länge nu. Han har har mycket boll i sig, men säsongen har varit ett misslyckande så långt för honom. Dessa herrar måste göra mål för att HIF ska vinna matcher.

Rasmus Jönsson blev tvåmålsskytt i förra mötet med OB
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

Matchen spelas, under morgondagen, på Olympia med start klockan 19.00

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!