Inför HIF-Degerfors

171021 Degerfors Shpetim Hasani, Helsingborgs Andreas Landgren under fotbollsmatchen i supperettan mellan Degerfors och Helsingborg den 21 oktober i Degerfors. Foto: Fredrik Karlsson / BILDBYRÅN / kod FK / Cop 185

Superettan 2018 blir den nittonde säsongen av Superettan, Sveriges näst högsta division i fotboll för herrar, under Allsvenskan. Förra säsongen vara HIFs första i serien och i år hoppas vi självklart även att det skall bli den sista. Imorgon går vi in i den tolfte omgången vilket innebär att klassiska Degerfors kommer till Olympia! Kanske säsongens tuffaste utmaning hittills?

Degerfors tillhör klassikerna inom svensk fotboll. Denna säsong har lagen i Superettan tillsammans gjort hela 377 säsonger i Allsvenskan. 29 av dessa representeras av värmlänningarna.  Klubben bildades samma år som HIF (1907) och debuterade i Allsvenskan redan 1938. Degerfors har, som bäst, två allsvenska andraplaceringar (1941 och 1963) samt ett cupguld från 1993. Klubben har spelat i allsvenskan under 29 säsonger, senast 1997. Förra säsongen seglade man in på en åttonde plats. Endast en poäng efter vårt HIF.

Nu såg man ju dock Degerfors säsong som ett fall framåt (klubben blev 12:a 2016) medan HIFs säsong var allt annat än godkänd. Klubben är en, av nio klubbar, som spelar sina matcher på riktigt gräs och arenan heter Stora Valla med en publikkapacitet på 12500 åskådare. Numera hittar vi ingen Ralf Edström eller Gunnar Nordahl i truppen men väl spelare som Sargon Abraham och Nikola Ladan.

Tränartrion från 2017 är den samma även i år. Stefan Jacobsson går in på sin tredje säsong i klubben och de båda assisterande tränarna, Tobias Solberg och Andreas Holmberg, kan föreningen utan och innan. Solberg gjorde debut i klubben redan 1998! 435 seriematcher senare lade han skorna på hyllan, vilket även göteborgaren Holmberg (i klubben sedan 2007) gjorde. Båda spelarna agerade som spelande assisterande tränare under fjolåret.

Att klubben, i förhandstipsen, tippades att hålla till i botten av tabellen är kanske inte konstigt om man ser till den rutin och spelskicklighet som försvunnit. Duktige Hampus Zackrisson lämnade för Varberg, sjumålskytten Mihlali Mayambela återvände till Djurgården efter sin lånesejour (återfinns nu i Brage) och mittfältsmotorn Sebastian Ohlsson hoppade på Trelleborgs allsvenska tåg. Man har också tvingats ersätta målvakten Jesse Öst som vände hem till Finland och anfallaren Shptetim Hasani, som har gjort 63 mål i Superettan varav sju kom förra säsongen, som har valt att trappa ner sin spelarkarriär. Lägg därtill Solberg och Holmberg så står man verkligen inför en generationsväxling.

Faktum är dock att en ”ny” generation trotjänare är på väg att träda fram som ersättare: Alexander Andersson, Marcus De Bruin och Christoffer Wiktorsson är de enda spelarna i dagens trupp födda på 80-talet. De tre värmlänningarna har har gjort mycket gott för klubben under många år och får ännu större ansvar den här säsongen. Utöver dessa herrar har man främst hittat sina nyförvärv i de lägre divisionerna. Men de inlånade spelarna från förra säsongen, Erik Lindell och Kevin Wright, fortsätter representera DIF även 2018 och en potentiell skyttekung har man hittat i Elfsborg. Anfallaren Viktor Götesson spenderade 2017 på lån hos Falkenberg och svarade då för tio mål. 22-åringen var eftertraktad på marknaden då han lämnade boråsarna som bosman och valet föll alltså på Degerfors.

Svenska Cupen-äventyret inleddes med en riktig stjärnsmäll. På Tele2 Arena förlorade man mot Djurgården (som man besegrade i cupen 2017) med hela 6-0. Efter den svidande förlusten spelade man upp sig rejält och kryssade mot Jönköping Södra för att senare besegra IK Frej (som imponerade på försäsongen) med 3-1.  I övrigt blev det vinster mot Carlstad, Brage och Åtvidaberg, kryss mot Forward och förlust mot allsvenska Örebro. Summerar man försäsongen så gjorde Degerfors bra insatser mot jämbördiga lag – de enda förlusterna kom mot allsvenskt motstånd.

Seriespelet då? Jo, vi hittar Degerfors på en sjätteplats och att det kommer att bli en tuff match på söndag är det inget snack om. 4-1, mot Värnamo, senast och enbart tre förluster ( Halmstad, Eskilstuna och Örgryte)) i årets seriespel tyder på att Degerfors snarare siktar uppåt än neråt i tabellen.

Ni minns kanske mötet på Olympia, förra säsongen,  där HIF, för enda gången 2017, spelade ut och kunna vinna med komfortabla 3-0. Dock fick man god hjälp av att Degerfors målvakt tvingades utgå redan i första halvlek och fram till dess så var det faktiskt mållöst. Ett självmål, Jesper Lange och Max Svensson hette målskyttarna den gången och åtminstone Lange kommer lysa med sin frånvaro imorgon.

HIF fortsätter att blanda och ge men trots det snöpliga 1-1, mot Gefle, får anses som favoriter imorgon. Inför matchen på Gavlevallen fick man tillbaka en del skadade spelare och laget lyckades hålla sig hela inför morgondagen. Tyvärr drog dock Mohammed Abubakari på sig sitt tredje gula och är därmed avstängd mot Degerfors. Frågetecken även för Moro och Dahlbergs medverkan

HIF kommer till spel med följande trupp varav en spelare skall bort:

2. Carl Johansson

3. Fredrik Liverstam

6. Andreas Landgren

7. Anders Randrup

8. Mamudu Moro

9. Alex Timossi

10. Darijan Bojanic

11. Adam Eriksson

15. Max Svensson

16. Mikael Dahlberg

21. Charlie Weberg

23. Jonathan Larsson

25. Kalle Joelsson (mv)

30. Pär Hansson (mv)

35. Casper Seger

37. Carl Thulin

40. Mattias Almeida

41. Filip Sjöberg

99. Andri Bjarnason

Som vanligt så har vi plockat fram en AOH-special, i samarbete med NordicBet, och även denna gången bad vi er följare om hjälp! Grattis till Andreas Adelborg och Tobias Ribbertz som fick med sina förslag. Vad sägs om 50 gg pengarna på en 3-0 seger och Max Svensson som en av målskyttarna? Klicka på bilden för att komma till spelet!