Inför HIF-Brage

Imorgon står nykomligen, IK Brage, på andra planhalvan. En nykomling som trotsat alla förhandstips och faktiskt, i högsta grad, är med i jakten på en Allsvensk kvalplats

IK Brage är precis som HIF, ett anrikt allsvenskt lag. Klubbens hemvist är Borlänge som är näst största kommun i Dalarna, med ca 52.000 invånare. Brage ligger på 21:a plats i den Allsvenska maratontabellen, och har tre allsvenska bronsmedaljer på meritlistan, varav den senaste 1981. Den senaste storhetstiden är från 1980-talet när man spelade flera säsonger i Allsvenskan, efter att Rolf Zetterlund varit med om att föra laget från division 3 till högsta serien i slutet på 1970-talet. Hemmaarenan är Domnarsvallen i Borlänge. Trots att fotbollskulturen i Dalarna inte är så stark, eftersom det är ishockey, bandy, skidor och speedway som är mest intressant för dalmasarna, så har Brage ändå en given plats i den svenska elitfotbollen.

Laget har en liten plats i mitt hjärta, eftersom jag har lite dalablod i mina gener. När jag som barn åkte upp till mormor och morfar i Dalarna två gånger per år, hände det att jag fick följa med min barndomskompis och hans pappa, på hockey i Leksand på vintern, och på fotboll med Brage i Borlänge på somrarna.

Det är svårt att etablera sig som ett topplag i svensk elitfotboll i Dalarna, eftersom det är tufft att hitta sponsorer. Dessutom har Borlänge tyvärr inte gjort sig känd som en kommun som uppmuntrar fotbollen i staden. Det har varit problem att få kommunen att vilja renovera Domnarsvallen, en situation som till slut fick det andra Borlängelaget Dalkurd, nu i Allsvenskan, att flytta från staden. Därför måste man vara imponerad över Brages framgång i årets serie. Klubben har med små medel och låga inkomster byggt ett lag med betoning på lag, som fungerar mycket bra. De gjorde en stark match som slutade 1-1 hemma mot HIF i våras.

Med åtta omgångar kvar av årets Superettan ställs nu HIF mot IK Brage i en uppskjuten match hemma på Olympia. Brage har överraskat alla under spelåret. Som nykomlingar är man med i racet om en kvalplats till Allsvenskan, med sex poäng upp till AFC Eskilstuna,  och med en match mindre spelad.

Brage gick starkt under våren när man bl a spelade oavgjort mot HIF och AFC och besegrade Halmstad, för att så ha en liten svacka när serien startade om. Nu har man hittat vinnarspåret igen, även om man förlorade mot Norrby hemma senast, så HIF är väl införstådda med att man står inför en riktigt tuff utmaning. Borlängelaget har haft en del omsättning i spelartruppen under sommar-uppehållet. Skyttekungen Simon Alexandersson såldes till Norge. Man har värvat in en annan spelare som har näsa för mål, Christian Kouakou från Nyköping, plus Kristian Andersen från HB Köge i Danmark, den 19-årige mittfältaren Andre Kamp från Kristianstad, och Joseph Ceesay på lån från Djurgården.

Matchen HIF-Brage fick skjutas upp p g a att HIF:s och landslagets lagkapten Andreas Granqvist var kallad till landslagets samling i förra veckan. Det var tur i oturen eftersom ”Granen” blev sjuk i feber. Nu har han ju tillfrisknat lagom till HIF:s resterande matcher.

Vi hoppas att HIF hittar tillbaka till vinnarspåret efter att ha spelat oavgjort borta mot Degerfors, och AFC Eskilstuna.

”Di röe” har dessutom fått hjälp av Landskrona BOIS som sensationellt slog Falkenberg borta förra veckan, där HIF-bekantingen Monday Samuel gjorde segermålet. Vi vill inte ha någon onödig spänning i toppstriden om de två direktplatserna till Allsvenskan, även om HIF har avgörandet i egna händer när man möter Falkenberg och Halmstad hemma i slutspurten, så det hade varit skönt med tre pinnar mot Brage.

Jag intervjuade mittfältaren Marcus Astvald i Brage inför matchen, och försökte få honom att lova att de skulle vinna mot Falkenberg, AFC och Halmstad, men inte mot HIF i sina resterande matcher. Han skrattade gott och intygade att de skulle göra sitt yttersta, men de tänkte nog ta minst en pinne på Olympia också.

HIF-truppen blev lite stukad borta mot AFC när Andri Bjarnason, Pär Hansson och Anders Randrup blev skadade. Skadeläget är ovisst på dessa. På pluskontot är att de nya spelarna Wandersson Do Carmo och Markus Holgersson är på gång på allvar. Rasmus Jönsson och Andreas Granqvist levererade ju direkt från första matchen.

Som vanligt har vi, i samarbete med NordicBet, plockat ihop en AOH-special inför morgondagens möte. Du når den genom att klicka på bilden