Inför Helsingborgs IF – Gefle IF

Foto: Bjorn Wijk
Ikväll invigs denna läktaren och då förväntas den bli fullsatt. Foto: Bjorn Wijk

Ikväll väntar invigningen av nya “Södra Stå” och på planen tar HIF-arna emot Gefle IF. Den nya läktarens invigning förtjänar att minnas med en stor vinst och så skall det bli.

Den senaste matchen var derbyt borta mot Malmö och man föll med 3-1, siffrorna kunde varit större men en storspelande Victor Pálsson i mittförsvaret såg till att det inte rann iväg. Men från matchen har tränarteamet hittat bitar som man vill anpassa och göra bättre mot Gefle.

– Jag vill att vi ska våga lite mer och till och med gå lite mer framåt än vad vi gjorde mot Malmö. Vi hade ett par bra situationer där vi kunde tagit oss framåt, men där vi slarvar i våra passningar och får på så sätt inte heller något längre tryck, säger Henrik Larsson till HIF.se.

Foto: Bjorn Wijk

Det var ingen slump att HIFs mål kom till på det sätt som det gjorde. Ni minns det kanske, det var på ett inlägg in i boxen där Simovic tog emot bollen, fick den med sig och avslutade.

– Det är något som jag har pratat varmt om sedan första dagen jag kom hit. De flesta målen görs i boxen och tittar man på målet vi gör mot Malmö så stressar det deras försvar när den dyker upp i boxen, berättar Henrik Larsson om målet.

Det är ett anfallsvapen som HIF hoppas få större utdelning av i matchen mot Gefle. Hemma är laget obesegrade, medan Gefle har blandat och gett hitintills och släppte in hela fem mål senast. Kan man önska sig en målfest framför supportrarna på nya “Södra stå” ikväll kanske?

– Det blir viktigt att vi har ett högt passningstempo. Jag räknar med att de kommer att vara försiktiga och känna efter lite på vad vi har att komma med på hemmaplan, avslutar “Henke”.

Matchtrupp:

Målvakter: Pyzdrowski, Hansson