Inför Hammarby-HIF “Det är en ganska stor koloni ex-HIF:are som har sin hemvist i Söders eget HIF”

190415 Hammarbys Muamer Tankovic i kamp med Helsingborgs Andreas Granqvist under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Hammarby den 15 april 2019 i Helsingborg. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / 92281

HIF står inför en väldigt tuff utmaning när man beger sig till Stockholm och mötet med Hammarby. Men att det inte är någon omöjlig uppgift visade Kalmar i förra omgången och dessutom kommer Bajen till spel utan två av sina nyckelspelare…

Det är en av de tuffaste utmaningarna som finns att möta Söders stolthet Hammarby IF på deras oftast fullsatta hemmaplan   Tele 2 Arena, inför deras konstant sjungande trogna förväntansfulla supporters. Bajen och HIF tillhör den svenska elitfotbollens giganter historiskt sett.  HIF ligger på sjätte plats i den allsvenska maratontabellen med sju guld och Hammarby på tolfte med ett guld. Dessa båda klubbar har alltid haft flera gemensamma nämnare, med många spelare som har representerat bägge lagen genom åren. I nuläget ingår de f d HIF-spelarna Nikola Djurdjic, Alexander Kacaniklic, Imad Khalili och deras senaste import från Helsingborg, passningskungen Darijan Bojanic i Bajentruppen. Lägg därtill sportchefen Jesper Jansson med ett förflutet både som spelare och sportchef i Sundets pärla, så är det en ganska stor koloni ex-HIF:are som har sin hemvist i Söders eget HIF.

Som många andra tippade topplag i allsvenskan inledde Bajen årets seriespel ojämnt. Något som HIF lyckades dra en fördel av vid segern med 2-1 i våras på Olympia. Det är dock ett helt annat Hammarby än i våras som nu öser in mål och radar upp segrarna under de senare omgångarna. Om man bortser från den senaste matchen borta mot Kalmar, som slutade 2-2 efter en tveksam straff, vann de grönvita fyra matcher på rad och gjorde 20 mål, mot Falkenberg, Sundsvall, Elfsborg och AFC. Detta trots att målkungen Vidar Örn Kjartansson, som man haft på lån, lämnade klubben under uppehållet.

Den förre HIFaren, Nikola Djurdjic, är avstängd mot HIF på söndag