Inför derbyt med Stefan Schwarz

Ikväll är det årets match för alla supportrar och den utspelar sig på “vår hemmaborg” – Olympia. Speltiden är 20:45 och vi utgår från att det blir fullsatt för bästa möjliga inramning för att stötta laget genom de 90 minuterna, motståndet står Malmö FF för, ett lag som är med och slåss i guldstriden men inte övertygat på bortaplan. Om Helsingborg ska vara med och kriga för en plats i Europa så är det vinna eller försvinna som gäller och man måste ta poäng, helst tre poäng redan ikväll!

Hej Stefan, ännu en match där ni får en ”värdig förlust”, men i ärlighetens namn så borde domsluten ha gett er ett annat öde. Hur känns det några dagar efter matchen?

Nej det är synd att det inte blir dömt som ett korrekt mål det som Accam gör, men vi genomför matchen riktigt bra och det märks ju på att Levante knappt har bollen. Om man tittar på det fotbollsmässiga så ska killarna vara nöjda med sin insats, det enda felet vi gör är på målet men det är bara att ta med sig det som en lärdom och förstå att man måste fokusera ännu mer än i allsvenskan. Levante har gjort det bra i la liga och är ett bra lag, nu lägger vi den matchen bakom oss och ser framemot kommande fem matcher i gruppen.

Nu är det många matcher på kort tid i allsvenskan, tre stycken under kommande vecka, hur redo är ni för det tuffa matchandet?

Man måste tänka på att det är motiverande att spela så många och fina matcher på kort tid, då gäller det att man håller humöret och koncentrationen uppe. Det leder till att det blir mycket känslor och intensitet i matcherna och det kommer vi att se redan ikväll, spelarna ska följa det de ska göra.

Ikväll är det en stormatch, den matchen som både spelare, ledare och supportrar drömmer om. Hur laddade är ni för att ta emot Malmö FF ikväll?

Vi känner oss väl förberedda och har laddat upp på bästa möjliga vis, man känner sig som tjuren som ska in och fäktas på arenan, dörrarna är stängda och alla vill ut och kriga. Det är självklart en match som inbringar mycket känslor och betydelsen är enorm för supportrarna i dessa matcher, det gäller att vi håller känslorna i schack och spelar bra.

Du som har spelat matcher av denna karaktär, hur mycket extra laddad blir man som spelare? Det är ju inte många som är lokalt förankrade i klubbarna idag, menar jag.

Det är väldigt viktigt och det vet man om som spelare, man drömmer om denna match när man som liten pojk spelar matcher på grusplanen man växte upp intill. Sen stödet från de egna supportrarna med sång, känslor och inramning gör mycket, men var match lever ett eget liv och det kan vara som en berg- och dalbana. Man vill vinna varje match och i ett derby vill man det lite extra mycket.

Speltiden är väldigt sen, hur påverkar det uppladdningen och inramningen av matchen tror du?

För vår del så spelade vi fem över nio i torsdags och det känns skönt och positivt att vi haft denna typ av uppladdning ganska så nära inpå, för oss är det helt okej. Det är en fin möjlighet att ta med familjen till en match mellan två bra lag och en inramning av en match som inte är av denna värld. Fotboll ska vara en fest och en fest för familjer, supportrarna ska få hålla liv och stötta laget framåt under matchens gång.

Vilka är det som är indisponibla idag?

Walid, Erlend, Edman, Kraft och sen är Rachid avstängd denna omgången.

Kommer vi att få se några förändringar i laget gentemot i torsdags?

Vi har haft lite tankar som har gått under dagarna men större delen av laget, om inte hela, kommer nog vara detsamma som mot Levante i torsdags, men som alltid finslipar vi på alla detaljer in i det sista och överväger alla alternativ.

Vad kan vi förvänta oss att se av HIF ikväll?

Som det har varit den senaste tiden, att vi spelar aggressivt både offensivt och defensivt och att vi får vår publik med oss direkt och kan sätta press på Malmö omgående. Vi är i bra form och har ett bra spel med en bra rörlighet, vi ska visa oss bestämda i det vi gör. Det är tid att visa allt folk att vi är starka tillsammans, ännu starkare än de tror.

Slutligen, supportrarna är laddade, allsvenskan är vidöppen – vi räknar med tre poäng, kan du lova att ni ger allt för att klara det?

Det är de man jobbar för alltid så absolut. Det är detta vi jobbar för, vi ska alltid spela för tre poäng och spela på toppen av vår nivå oavsett om vi möter ett bottenlag eller våra rivaler.