Inför BK Häcken – HIF

Bravida Arena, Häckens nya arena

Allsvenskan har äntligen dragit igång igen efter sitt månadslånga uppehåll och för HIFs del börjar omstarten idag uppe i Hisingen borta mot BK Häcken.

HIF avslutade starkt innan sommaruppehållet och visade upp en bra form, vilket de hoppas fortsätta på idag när dem besöker Göteborg och Hisingen i höstsäsongens första match. Häcken borta är dock en historiskt sätt svår match för HIF. I förra årets två matcher blev det 4-2-vinst på Olympia och på Gamla Ullevi – deras dåvarande hemmaarena – 1-1. Lagen har även mötts en gång i år, i en träningsmatch under försäsongen uppe i Göteborg. Då slutade det med vinst för HIF, 2-1, efter att dåvarande provspelaren Illir Berisha avgjort – som numera spelar i Gefle.

Som ni säkert har hört vid det här laget så ska Häcken inviga sin nya arena, Bravida Arena, och första matchen blir mot oss idag. Förhoppningsvis kan vi förstöra deras premiärfest och plocka med oss tre poäng hem till sundets pärla.

Till HIF.se berättar manager Henrik Larsson hur uppehållet har varit:

– Det har varit bra. Vi fick några dagars semester. Killarna fick komma iväg och det var viktigt med tanke på det schema vi hade i slutet av Allsvenskan.

Han fortsätter:

– Vi har arbetat på den fysiska statusen – inte för att killarna har förlorat sådär jättemycket på tio dagar, men för att kunna toppa det har vi lagt till lite löp i träningen också.

Till HD.se pratar Henke om hur han ser på matchen:

– Vi ska gå de vägar som är våra grundprinciper. Samtidigt handlar det om att kunna improvisera. Motståndarna är inte dumma utan de har studerat hur Helsingborgs IF vill spela. Jag förväntar mig ett hårt jobb, men det gör jag å andra sidan alltid.

I truppen finns det många glada nyheter – där vi återser en hel del spelare. Anton Wede och Mikael Dahlberg är tillbaka efter sina långtidsskador, även Uronen och Mårtensson är med igen efter sina hjärnskakningar dem fick innan uppehållet. På skadelistan har Boateng tillkommit då han har problem med en fot efter att ha halkat och trampat snett under en träning i veckan. Sedan tidigare är även Krafth, Ramadan och Achinioti-Jönsson borta från spel.

Matchtrupp:
1. Matt Pyzdrowski (mv), 2. Carl Johansson, 3. Frederik Helstrup, 5. Johan Mårtensson, 6. Andreas Landgren, 7. Mattias Lindström, 8. Victor Pálsson, 9. Robin Simovic, 10. Anton Wede, 14. Lalawélé Atakora, 16. Mikael Dahlberg, 18. Jordan Larsson, 19. Darijan Bojanic, 24. Anton Kinnander, 26. Peter Larsson, 28. Jere Uronen, 29. Jesper Björkman, 30. Pär Hansson (mv), 42. Astrit Ajdarevic.

Indisponibla:
13. Alexander Achinioti-Jönsson (rehab)
15. Emil Krafth (rygg)
20. Emmanuel Boateng (fot)
21. Mohamed Ramadan (baksida)

Åk den korta resan till Göteborg och stötta våra grabbar till en ny seger och fortsatt klättring i tabellen. Supporterklubben Kärnan har mer än 200 rödblåa resenärer som kommer åka med deras bussar, och det väntas det tvådubbla-tredubbla på bortasektionen. Och precis som vår käre anfallare Mikael Dahlberg sade:

– Vi har inte tid att stå och titta på utan det drar igång direkt.

Undertecknads startelva

Hansson