HIFs ekonomi “Vi vädjar till alla med rödblått hjärta att köpa säsongskort och medlemskap i klubben”

Foto: Johan Lilja

HIF kallade till presskonferens med anledning av den påverkan som föreningen har av coronaviruset och den uppskjutna ligastarten. Man låter meddela att man, av förklarliga skäl, ser en oroväckande utveckling för klubbens ekonomiska läge med minskade intäkter på flera plan. Nu vänder man sig till alla med ett rödblått hjärta för att hjälpa till att hålla driften igång…

2019 avslutades med att klubben lyckats vända den negativa ekonomiska trenden och visa en kontrollerad ekonomi som dessutom genererade en liten vinst med en av de bästa driftresultaten i Allsvenskan. Under 2020 skulle hela föreningen fortsätta bygga på den positiva trenden där ökade intäkter skulle möjliggöra ökade sportsliga resurser i syfte att ständigt sträva efter att komma ifatt våra konkurrenter.

Styrelsen och klubbledningen har koll på föreningens ekonomi och presenterade på årsmötet den 5 mars 2020 års budget som man hade tillförsikt att klara. Efter det svepte COVID-19, även känt som coronaviruset, över världen och Sverige vilket förändrar verkligheten för såväl våra partners som supportrar och övriga intressenter runt HIF.

Som en följd av coronavirusets inverkan på företagen i nordvästra Skåne ser vi stora risker för att inte nå budget på företagsförsäljningen.

På privatmarknaden har osäkerheten kring den allsvenska säsongen bidragit till minskad, eller stagnerad, säsongskortsförsäljning. Man har också räknat med att ett tätt spelschema samt matcher sent i november och december månad kommer att medföra en publikminskning. Detta gör också att övriga matchdagsintäkter i form av mat&dryck samt försäljning av merchendise minskar.

I budgeten för året finns också fyra miljoner till investeringsprogrammet som lanserades under 2019. Med påverkan som coronaviruset haft på företagen och börsen i åtanke räknar man inte med att få någonting alls. Avslutningsvis räknar vi att två av 3,1 budgeterade miljoner i transferintäkter ligger i riskzonen. Prognosen har sin utgångspunkt i beslutet att Allsvenskan drar igång i början av juni utan restriktioner. Skulle seriestarten flyttas fram igen eller med publikrestriktioner kommer förutsättningarna för Helsingborgs IF att ändras till det sämre.

Vi ser en framtid för Helsingborgs IF efter viruset men det kommer att krävas åtgärder och uppoffringar från alla i och runt klubben. Redan i torsdags fick vi ett fantastiskt gensvar från alla supportrar när en internmatch inför tomma läktare genererade drygt 500 000 till föreningen, vilket vi såklart är väldigt tacksamma för.

HIF kommer att kommunicera vilka åtgärder som kommer att vidtas för kostnadsbesparingar i föreningen. Samtidigt vädjar vi till alla med rödblått hjärta att köpa säsongskort och medlemskap i klubben, äta lunch i sportbaren, registrera HIF som sin hemmaklubb på Unibet, bli månadsgivare i mjölkkossan, handla i vår webbshop och/eller swisha valfritt belopp till föreningen.

Källa: HIF.se