HIFs årsmöte “…även om likviditeten är svag och kortsiktig så är den hanterbar”

Inför ett halvfullt Konserthus genomförde HIF sitt årsmöte. Att klubben fortsatt balanserar på en slak lina är det ingen tvekan om men visst tyder mycket på att den värsta krisen är över

197 röstberättigade medlemmar var det som mötte de fyra herrar som tagit plats på scenen för att genomföra årets årsmöte.

Kvällen började med ett anförande från ordförande Krister Azelius, han berättar att 2018 var ett turbulent år där revideringen finansiellt var dålig men vi lyckades nå sportlicensen för 2020 och att vi uppnådde det sportsliga uppsatta målen. Han talade även om den nya organisationen med Joel Sandborg som ny klubbdirektör och Robin Lundgren som ny administrativ chef.

Efter ordförandes anförande var det dags för Joel Sandborg att ta över, han prata om sin relation till klubben och för att citerar honom “det finaste uppdraget man kan få som en Helsingborgare”.  Han tacka supportrarna för ett bra 2018 och kunde meddela att man låg bra i fas vad det gällde säsongskortsförsäljningen.

Foto: AOH Media

Den som hade mest tid på mötet var Robin Lundgren. Han börja prata om Allsvenskans ekonomi och att 2017 var det enbart två klubbar i Allsvenskan som klara driften utan att gå minus. Och hans egna prognos på HIF var att ca 10 allsvenska klubbar kommer ha en dyrare spelartrupp 2019 och att ca 9 klubbar kommer ha en större ekonomi än HIF under 2019. Och för att HIF ska nå framgång måste det till en högre omsättning.

Vidare prata han om att man nu tagit över marknadsföringen på egen hand efter år där det sköts externt, han uppmana supportrar till att hjälpa till att driva publik till Olympia genom att prata om HIF till kollegor, anhöriga och vänner. Ett annat steg för att nå ut till en större målgrupp är att stärka samarbetet med de regionala föreningarna och att man anställt Daniel Andersson till att driva det arbetet. Det är ganska tydligt att den största omsättningsmöjligheten är just publiken! “Vi behöver göra detta tillsammans” var ledordet.

Sedan prata han om sponsorer och han erkände att åren i Superettan har sänkt marknadsvärdet på HIF, vilket har resulterat i att man har fått kolla på andra lösningar när det kommer till sponsring. Här har man främst fokuserat på digitaliserade sponsringar och nätverks sponsring. Och han medger att man fått göra vissa uppoffringar gentemot sponsorer.

Foto: AOH Media

Om ekonomin sa han att man hade en budget på 65 miljoner och att man har ett eget kapital på 1 miljon kronor. Han erkände även att HIF var ekonomiskt  “dopat” under åren med Legadere där man fick in närmare 29,5 miljoner om året och att dem stod för säljarnas löner. När väl HIF tog över detta själv så tappa man dem pengarna och man fick anställa egna säljare vilket påverkar HIFs personalkostnader. Han kunde meddela att man i dagsläget inte har några oreglerade skulder och även om likviditeten är svag och kortsiktig så var den hanterbar. Han poängterade även att man har stora krav på att han en hållbar budget för 2019.

Vad har man då förändrat? Man har idag delat upp HIF i åtta olika avdelningar där varje avdelning har en egen ansvarig och har sin egna budget. Allt detta gör man för att få en bättre kontroll och att hitta avvikelser, man har även startat ett nytt ekonomiskt utskott som ska ha kontinuerliga möten mellan avdelningsansvarig, styrelse och tjänstemän.

Ett av mötets snackisar var den fordran på 5,4 miljoner som står utställd till ett brasilianskt bolag sedan 2011 som omfatta Rafael Procellis garantiutbetalning och utbildningsbidrag. Styrelsen kunde dock meddela att man vunnit alla lagliga instanser i Brasilien och att man har goda förhoppningar att få pengarna.

Foto: AOH Media

Sedan var det då dags för Valberedningen och man föreslog Krister Azelius som fortsatt ordförande vilket godkändes på mötet. Vidare fick Hans Nelson och Anders Svensson fortsatt förtroende och man tillsatte Stephan “mr cashflow” Carlqvist som ny kassör och advokaten Markus Bergdahl till ny sekreterare. Valberedningen för 2019 är densamma och man har även tagit in Kärnans Erik Kruse i årets valberedning.

När det formella var klart så fanns Peo och Granen med på länk från Mallorca. De pratade om att de nya grabbarna såg bra ut och att dem kommit bra in i truppen. När det kom till lagbygget fanns det egentligen bara ett frågetecken och det var på målvaktssidan då Pär är skadad och kommer missa upptakten av Allsvenskan. Här prata Peo om att man kolla både internt och externt efter en lösning utöver målvaktsfrågan verka Peo vara nöjd med lagbygget, han var nöjd med konkurrens nivån som fanns i truppen och han kände att han hade tillräckligt bra spelare för att kunna använda olika gameplans beroende på motstånd. På frågan vad målsättningen är för 2020 sa Granen kort och bestämt att det är att spela i Allsvenskan även om man inte enbart är nöjda med det