HIF’are vi minns – Peter Graulund

Peter Graulund berättar för AOH att han har haft funderingar på att spela i HIF igen och han berättar också att han utvecklats mer som människa än spelare sedan han lämnade HIF.

Peter Graulund spelade för HIF i två säsonger (2004-2005) innan han lämnade för Aarhus Gymnastikforening (AGF). I HIF gjorde han totalt 45 matcher och 17 mål i den röda tröjan. Hans minnen från hans tid i Helsingborg är både positiva och negativa.

Jag minns tiden i HIF som mycket bra med många skickliga spelare med stor rutin och talang. Dessvärre så kom inte jag och tränaren (Peter Swärdh red anm) så bra överens eftersom att vi var så olika på många sätt, men vi hade en professionell relation. Jag tycker att med det laget vi hade då, så borde vi ha slagits om topp tre.

Säsongen 2010 var som vi nämnt många gånger en bra säsong för HIF, detta har följts av många och även till viss del av Peter.

Jag har sett lite grand. Mest i slutet av säsongen då det var som mest spännande och det verkar som att HIF har gjort en fantastisk säsong. Jag önskar att vi 2004/2005 varit lika duktiga, för jag tror att vårt lag då låg på ungefär samma nivå.

På frågan om Peter någon gång funderat på att göra comeback i HIF så svarar han ett säkert ”JA”, han utvecklar även sina tankar om varför.

Eftersom att jag inte nådde de framgångar som jag är kapabel till att uppnå.
Jag hade för många kontroverser med tränaren och det stal fokus. HIF är en fantastisk klubb med superuppbackning på läktaren och Helsingborg är en vacker stad.Dessutom har jag en  önskan om att kunna hålla kontakten med Kjell Jakobsson
(f.d. klubbchef i HIF) som gjorde ett väldigt positivt intryck på mig.

Det var ett tag sedan Peter lämnade HIF och han ger själv sin syn på sin egen utveckling sedan dess.

Jag har sedan jag lämnade HIF spelat i AGF. Nu har jag skaffat familj (fru och  två barn, så jag har utvecklats mycket som människa. Som fotbollsspelare har min utveckling däremot varit väldigt begränsad.

6 kommentarer

1. Snyggt jobbat med nya sajten, grabbar. Men se till att ändra rubriken här till HIF:are vi minns. Det får väl närmast betraktas som en skändning av namnet att använda namnet på nuvarande felaktiga sätt?

2. Det vore kul att se Peter Graulund i HIF tröjan igen..Han är välkommen som jag tycker det. Det kan vara en typ Marcus Lantz kopia. Öpnna dörrarna för Peter , HIF..

3. Graulund är en redig “bomber” likt en Romario i sina bästa dagar eller Villa i Barca men det var ju ett tag sedan och nu är han så pass rotad på “mammas gata” att han inte lär bli aktuell för HIF – fast å andra sidan ska man aldrig säga aldrig…

4. Hihi… Graulund var en riktig filur som typiskt nog hamnade i HIF – inte många andra svenska lag hade nog varit intresserade. Ja, han underutnyttjades rätt rejält, kom aldrig riktigt loss. Åtminstone jag har aldrig fattat varför förrän nu. Swärdh har visat kompetens på andra håll sedan dess, men jag håller honom mycket ansvarig för HIF:s underpresterande under mitten av 00-talet.