HIF’are vi minns – Isaac Chansa

Den zambianske landslagsspelaren kom till HIF från det sydafrikansla laget, Orlando Pirates. Efter sin tid i HIF, som han minns som bra och spännande, är han tillbaka i Orlando Pirates och Johannesburg igen.

Isaac Chansa ville spela i Europa, därför kom han till HIF.

– Det var min dröm att spela i Europa, säger Chansa.

Isaac Chansa stannade i HIF i tre säsonger (2007-2009) innan han lämnade Skåne och Sverige för att återvända till Orlando Pirates, en klubb som är belägen i Sydafrikas största stad, Johannesburg.

– Jag var väldigt olycklig att jag inte hittade ett lag i Europa. Det var mitt förstaval att stanna i Europa och andra var att komma tillbaka till (Orlando) Pirates, säger Chansa.

Dock så trivs han i Orlando Pirates.

– Det kändes bra att vara tillbaka i min förra klubb. Jag umgås med många människor och det känns som hemma, säger Chansa.

Orlando Pirates leder för tillfället den sydafrikanska högstaligan, PSL, före Ajax Cape Town. (Ajax Cape Town är Ajax Amsterdams samarbetsklubb i Sydafrika).

–  Jag bara hoppas på att vinna ligan. Vi har arbetat väldigt bra som lag, säger Chansa.

Orlando Pirates har redan inkasserat en titel denna säsong.

– Det var fantastiskt att vinna en cup, säger Chansa.

Ellis Park (eller Coca Cola Park som arenan också kallas för, eftersom arenan är sponsrad av Coca Cola Company) är Orlando Pirates hemmaarena och tar in 70 000 åskådare. Ellis Park var en av de arenor som användes under VM 2010 i Sydafrika. Arenan var värd för fem gruppspelsmatcher, en åttondelsfinal (Brasilien-Chile) och en kvartsfinal (Paraguay- Spanien). Ellis Park brukar vara fullsatt när Orlando Pirates möter deras rival, Kaizer Cheifs, i derbyt som kallas för “The Soweto Derby”, eftersom båda lagen bildades i och kommer ifrån Soweto och Johannesburg.

– Det är en bra stämning och det känns bra att spela inför en fullsatt arena, säger Chansa.

Sist men inte minst så vill Isaac Chansa skicka en hälsning till alla i och kring HIF.

– Ja, till alla fans och alla som är där, avslutar Chansa.

6 kommentarer

1. Alltid roligt att läsa om gamla HIF-are men så jäkla gammal är han ju inte. Jag önskar en intervju med Liatorparn och hur sjukt det egentligen måste känts när han gick från typ div 2 till CL på ½år.
    Vad gör han nu?

2. Hade viljat se en intervju med Fredrik Larsson, vad händer egentligen med han efter han lämnade HIF?

3. @ RioBo
    Vi har vid tillfälle kontaktat Petar Puaca, men han var inte villig till att svara på frågor…