HIFare i världen- Proffskollen

I Sverige är säsongen över men det snurrar till största del vidare runt om i Europa och nu när landslagsspelet är har seriespelet återigen en vecka som ska summeras. Denna veckans rödblå utlandsproffs är Arnór Smarason efter han i säsongens sista match gjort både mål och assist och avgjort för Lilleström som klarade kontraktet.

Arnór Smarason och hans Lilleström vann säsongens sista match med 2-0 mot Kristiansund och kontraktet säkrades. Arnór gjorde ett mål och en assist i matchen och har sedan han kom till klubben varit högst bidragande till att klubben klarade kontraktet. Smarason gjorde sju mål och två assist på 13 matcher.

Augsburg, utan Alfred Finnbogason, förlorade mot Eintracht Frankfurt med 1-3. Laget ligger nu på plats 13 med 13 inspelade poäng.

Bayern Münchens U-19, där Alex Timossi Andersson spelar har spelat två matcher. Först mötte man Eintracht Frankfurt och slog dessa med 4-2, en match där Alex fick hoppa in i halvtid och gjorde mål. Målet innebar 2-1 för Bayern München. Sedan mötte man Benfica i Uefa Youth League och spelade 2-2. Här fick Alex hoppa in i den 56:e minuten.

Alejandro Bedoyas och David Accams Philadephia har spelat klart säsongen efter att ha åkt ut slutspelet.

Ema Boatengs och Jörgen Skjelviks LA Galaxys säsong är slut efter ett att de inte tagit sig till slutspelet.

Amiens med Emil Krafth med i elvan, tillsammans med Saman Ghoddos, spelade hela Amiens förlustmatch hemma mot Marseille med 1-3.

Alexander Kacaniklic är fortfarande fast i Nantes frysbox och var inte med i truppen när laget spelade 1-1 Angers.

Atiba Hutchinson tillhör fortfarande Besiktas även om 35-åringen, mest troligt, kommer få begränsat med speltid denna säsongen Foto: Bildbyrån

Atiba Hutchinson och hans Besiktas kommer vinst mot Ankargücü med 4-1. Atiba spelade hela matchen. I går mötte man Sarpsborg, i Europa League, detta utan Atiba då han inte är uttagen i EL-truppen.

Loret Sadikus och Abdul Khalilis Kasimpasa slog Yeni Malatyaspor med 3-0. Sadiku var avstängd medan ”Abbe” har slagit upp sin skada och förväntas vara tillbaka efter nyår.

Andreas Linde och hans Molde avslutade ligaspelet med en 3-1-vinst borta mot Sandefjord. Isak Ssewankambo byttes in i slutet medan Andreas stod i mål hela matchen för bortalaget. Molde slutade tvåa och får kvala till Europa League nästa säsong.

May Mahlangu och hans Ludogorets slog Lokomotiv Plodiv med 1-0. May satt på bänken hela matchen. I går mötte man Bayer Leverkusen i Europa League och mittfältaren fick åter tillbringa 90 minuter på Ludogorets bänk

Lalawele Atakora och hans FK Gabala slog Keshla med 2-1 och ”Lala” spelade hela matchen.

Jere Uronens Genk förlorade mot Cercle Brugge med 1-2, Jere spelade hela matchen. Genk leder fortsatt belgiska ligan. Även Genk var i farten i går då man mötte Malmö FF, i Malmö, i Europa League. 2-2 slutade mötet och Uronen spelade fulla 90 minuter

Edwin Gyimahs Bidvest förlorade andra raka matchen när man förlorade mot Baroka på bortaplan. Detta utan att Edwin var med i truppen.

Suprise Ralanis och Matthew Rusikes Cape Town City FC tog tredje raka segern när man slog Polokwane City med 2-1. Suprise spelade matchens första 70 minuter innan han blev utbytt. Rusike var inte med i truppen.

Alexander Gerndt spelade hela matchen och varnades när Lugano åkte på ett sent mål som innebar 0-1-förlust borta mot Young Boys.

Victor Palsson och hans Zürich spelade 3-3 mot Neuchatel Xamax och Victor spelade matchens första 60 minuter innan han blev utbytt. Igår väntade Larnaca i Europa League. Förlust med 1-2 men Palsson spelade hela matchen för schweizarna.

Fotbollslivet leker för Frederik Helstrup i den polska ligan Foto:Bildbyrån

Arka Gdnya och Frederik Helstrup tog en storseger när man slog Wisla Krakow med 4-1. Helstrup spelade hela matchen.

Den isländska säsongen är över. Olafur Skulason och hans Fylkir Reykjavik slutade på plats 8.

Rafael Porcellis EC Sao José spelade först 0-0 mot Avenida och förlorade sedan mot dem med 0-1.

Tarmo Neemolo och hans Paide Linnameeskond har spelat säsongens sista match. Laget slutade femma i den estländska ligan och Tarmo noterades för sex mål denna säsongen, inte illa för en 36-åring.

Den finska ligans säsong är slut och Hannu Patronen och hans HJK Helsingfors blev mästare.

Omiya Ardija där Robin Simovic spelar har spelat två matcher när man först vann mot Fagiano Okayama med 1-0. I denna match satt Robin på bänken hela matchen. Sedan förlorade man Tokyo Verdy med 0-1 och här fick Robin hoppa in i den 81:a minuten.

Roman Kienast och hans Wiener Neustadt kryssade, 0-0, mot Floridsdorfer AC. Roman hoppade in i den 61:a minuten.

Leandro Castan och hans Vasco da Gama har spelat två matcher sedan senaste proffskollen. Först slog man Sao Paulo med 2-0 och Castan spelade hela matchen hela matchen. Sedan förlorade man mot Palmeiras med 0-1 och Castan spelade återigen hela matchen och drog på sig ett gult kort.

McDonald Mariga har lämnat Real Oviedo men ännu inte gjort klart med ny klubb. Enligt italiensk media så förs det en diskussion om en återkomst till Italien för 31-åringen. Det är Serie C-klubben Cueno som vill förstärka med den förre HIFaren. Då Mariga varit klubblös har han möjlighet att finna en ny klubb.

Tomer Chencinski lämnade pga för tuff konkurrens Shamrock Rovers i somras. Vår förre målvakt har ännu inte hittat någon ny klubb

Joseph Baffo och hans förra klubb, Eintracht Braunschweig, åkte ur Zweite Bundesliga. Försvararen lämnade och har sedan dess bla tränat med IFK Göteborg och stoppats från att provträna med Hamburg. De sistnämnda ansåg att Baffo inte var redo för ett provspel efter sin korsbandsskada. Det senaste är att han tränat med IFK Norrköping, det återstår att se om vår gamle back hamnar i ”Peking” eller kanske i Värnamo där han håller igång i dagsläget?