HIFare i världen – Proffskollen

Foto: Bjarki Tordarson

Då var det återigen dags för att se hur våra gamla HIFare har presterat ute i världen. Denna vecka blev veckans ”rödblå utlandsproffs” Alejandro Bedoya som fortsätter att imponera ”over there”

Alejandro Bedoyas och David Accams Philadelphia vann med hela 5-1 mot Minnesota United. ”Ale” spelade hela matchen, gjorde mål och drog på sig ett gult kort medan David inte fanns i truppen. Segern innebar att laget är klara för slutspel.

Arnor Smarasons Lilleström, som kämpar i botten av tabellen, spelade 1-1 borta mot Brann. En imponerade poäng då Brann ligger tvåa i tabellen. Arnor spelade hela matchen och Lilleström ligger fortsatt på säker mark i tabellen men på samma poäng (26) som IK Start som ligger på kvalplats och med två poäng ner till Staebak på nedflyttningsplats.

Edwin Gyimahs Bidvest spelade 1-1 mot Mamelodi Sundows. Edwin satt hela matchen på bänken.

Suprise Ralanis och Matthew Rusikes Cape Town City FC kryssade, 0-0, mot Maritzburg United FC. Rusike fanns inte med i truppen med Suprise började på bänken och fick hoppa in i den 66:e minuten.

Loret Sadikus och Abdul Khalilis Kasimpasa vann igen, efter tre raka förluster, när man slog Göztepe med 3-1. Loret spelade hela matchen medan ”Abbe” fortfarande är skadad. Kasimpasa ligger fyra i ligan.

Den isländska säsongen är över. Olafur Skulason och hans Fylkir Reykjavik slutade på plats 8.

Atiba Hutchinsons Besiktas förlorade mot Malmö FF med 0-2 i Europa League, detta utan Atiba som inte är registrerad till EL-truppen. Sedan spelade man 2-2 mot Konyaspor och i denna match spelade Atiba hela matchen.

Lalawele Atakora och hans FK Gabala förlorade mot Zira FK med 0-1, detta utan ”Lala” i truppen.

May Mahlangu och hans Ludogorets förlorade i Europa League mot Palssons FC Zürich med 0-1, Victor gjorde målet för schweizarna. May började på bänken och fick hoppa in i den 79:e minuten.

Alexander Kacaniklic är fortsatt i Nantes frysbox och fanns inte med i truppen när laget förlorade mot Bordeaux med 0-3.

Ema Boatengs och Jörgen Skjelviks LA Galaxy kryssade mot Vancouver, 1-1. ”Ema” spelade hela matchen medan Skjelvik fick hoppa in i den 74:e minuten.

Amiens med Emil Krafth i laget tog en viktig seger när de slog Dijon med 1-0. Emil spelade hela matchen och Amiens mål gjordes av de förre Östersundspelaren Saman Ghoddos.

Alfred Finnbogason var en av målgörarna för Augsburg i den svängiga 3-4-förlusten mot Dortmund. Alfred gav Augsburg ledningen i den 22:a minuten. Sedan gjorde Dortmund 1-1 innan Augsburg återigen tog ledningen, 1-2. Sedan gjorde Dortmund både 2-2 och 3-2 innan Augsburg i den 87:e gjorde 3-3 men matchen var inte över där utan Dortmund gjorde 4-3 i den 96:e minuten. Alfred drog även på sig ett gult kort och blev utbytt i den 83:e minuten.

McDonald Mariga har lämnat Real Oviedo men ännu inte gjort klart med ny klubb. Enligt italiensk media så förs det en diskussion om en återkomst till Italien för 31-åringen. Det är Serie C-klubben Cueno som vill förstärka med den förre HIFaren. Då Mariga varit klubblös har han möjlighet att finna en ny klubb.

Jere Uronens Genk förlorade Europa League-mötet mot Sarpsborg med 1-3. Jere började på bänken i denna matchen med byttes in i halvtid. Sedan slog man K.A.A Gent med 5-1. Jere spelade hela matchen och assisterade till 3-0-målet.

Lugano och Alexander Gerndt förlorade mot Grasshoppers med 1-2. Gerndt spelade hela matchen.

Victor Palsson och hans Zürich slog, som ovan nämnt, Ludogorets i Europa League och Victor gjorde målet. Sedan spelade man 2-2 mot FC Thun och Victor spelade hela matchen.

Arka Gdnya med Fredrik Helstrup i elvan hela matchen slog KGHM Zagledbie Lubin med 3-1.

Tomer Chencinski lämnade pga för tuff konkurrens Shamrock Rovers i somras. Vår förre målvakt har ännu inte hittat någon ny klubb

Joseph Baffo och hans förra klubb, Eintracht Braunschweig, åkte ur Zweite Bundesliga. Försvararen lämnade och har sedan dess bla tränat med IFK Göteborg och stoppats från att provträna med Hamburg. De sistnämnda ansåg att Baffo inte var redo för ett provspel efter sin korsbandsskada. Han har även tränat med Värnamo. Det senaste är att han tränat med IFK Norrköping, det återstår att se om vår gamle back hamnar i ”Peking”.

Molde tog sin fjärde raka seger när man slog Bodö/Glimt med 1-0 och målet vaktades som vanligt av Andreas Linde. Molde ligger fortsatt trea, vilket innebär Europa League-kval, och har tre poäng upp till tvåan Brann, sju poäng upp till ettan Rosenborg och två poäng ner till fyran Haugesund.

Rafael Porcellis EC Sao José slog Barra med 5-0.

Tarmo Neemolo och hans Paide Linnameeskond spelade 1-1 mot Jalgapallikool Tammeka och Tarmo startade matchen och hann spela 54 minuter innan han blev utbytt.

Hannu Patronen och hans HJK Helsingfors som redan är klara som finska mästare slog Vaasa PS med 1-0. Hannu startade och spelade 66 minuter.

Bayern Münchens U-19 där Alex Timossi Andersson spelar förlorade mot Stuttgarts U-19 med 1-3. Alex startade och spelade 77 minuter innan han blev utbytt.

Omiya Ardija vann med Mito Hollyhock med 2-1, dock fick Robin Simovic spendera hela matchen på bänken.

Roman Kienast och hans Wiener Neustadt vann med 3-2 mot Amstetten. Dock satt Roman hela matchen på bänken.

Leandro Castan och hans Vasco da Gama kryssade mot Botafogo, 1-1, men Castan fanns inte med i truppen då han är fotskadad.