HIFare i världen

Då var det dags att se hur det går för några av våra gamla HIFare i deras nuvarande lag. Nedan följer en kortare summering av insatserna under veckan som gick

Vi väntar alla med spänning på vad Rasmus Jönsson kommer hamna och vi är nog många som hoppas på vårt kära HIF men än så länge vet vi inget nytt på den fronten.

Markus Holgerssons Lorca har spelat klart säsongen. Sedan tidigare har det stått klart att laget skulle åka ut Segunda Division. Lorca lyckades dock vinna den sista matchen mot Sevilla Atletico med 2-1. ”Holger” tog dock inte plats i truppen. Lorca slutade näst-sist, 21:a-plats, med 33 poäng på 42 matcher samt minus 31 i målskillnad.

Edwin Gyimahs Bidvest säsong är över.

Andreas Granqvists förbereder sig för VM. Återkomsten till HIF börjar allt mer närma sig.

Suprise Ralanis och Matthew Rusikes Cape Town City FC har spelat sin sista match för säsongen.

Abdul Khalili och hans Genclerbirigi säsong är över. Laget åkte ur turkiska högstaligan ”Abbe” har tidigare i en intervju med Fotbollskanalen sagt att han vill lämna efter degraderingen men inte till Sverige då han tycker han utvecklas mer utomlands. Att lämna för en ny klubb i turkiska högstaligan är ett alternativ. Vi väntar med spänning på vad hans nästa beslut ska bli.

Loret Sadikus Kasimpasa har spelat sin sista match för säsongen. Laget slutade på en 8:e plats.

Olafur Skulason har lämnat Karabükspor och flyttat hem till Island och till klubben Fylkir FC. Därmed har islänningen, som ska åka med landslaget till Ryssland, slutit cirkeln efter en lång utlandskarriär i bland annat Englad, Turkiet men framförallt i HIF. Olafur håller nu på att förbereda sig för VM med sitt Island.

Atiba Hutchinsons Besiktas har spelat klart säsongen. Laget slutade 4:a i ligan vilket innebär kval till Europa League.

Lalawele Atakora och hans Adana Demirspor har spelat sin sista match för säsongen. Adana slutade på en 13:e plats.

May Mahlangu och hans Dinamo Bukarest spelade 0-0 mot Sepsi Osk Sfantu Gheorghe. May spelade hela matchen. Den rumänska ligan spelar efter att serien är avslutad en mästerskapsgrupp och en nedflyttningsrunda. Dinamo kom etta i nedflyttningsrundan. Vad undertecknad förstår är säsongen över för May och hans Dinamo.

Alexander Kacaniklics Nantes har spelat säsongens sista match. Laget slutade på en niondeplats. Alexander har haft svårt att ta en plats i elvan och det återstår nu att se om han väljer att lämna det franska laget.

Ema Boatengs LA Galaxy har spelat två matcher sedan den senaste proffskollen. Laget spelade 1-1 mot Portland Timbers. Ema spelade från start och assisterade till LA Galaxys mål. I den 72:a minuten blev han utbytt. Galaxy slog även Golden State Force i cupen med 3-1, Ema spelade hela denna matchen.

Jörgen Skjelvik spelade hela matchen mot Portland som högerback men spelade inte mot Golden State Force. Jörgen är ordinarie och känslan är att man vilade honom och andra givna startspelare i cupmatchen.

Alejandro Bedoyas och David Accams Philadephia har även de spelat två matcher sedan senaste proffskollen. I den första förlorade laget med 1-3 mot Atlanta United, en match där Bedoya först fick ett gult kort i den 11:e minuten och sedan tog sitt andra i den 19:e minuten och blev således utvisad. Accam satt på bänken hela matchen mot Atlanta. Laget spelade även en cupmatch mot Richmond Rockers, som vanns med 5-0, och i denna match gjorde Accam mål på straff.

Emil Krafth och hans Bologna har spelat klart för säsongen. Krafth har fått skralt med speltid. Även Emils silly season kan bli intressant att följa då han har fått knapert med speltid även om han i januari-fönstret sade att han inte ville lämna. Har detta ändrats under våren?

McDonald Mariga satt på bänken i Real Oviedo sista match för säsongen som slutade med 2-1-vinst mot Huesca. Oviedo som vart med och kämpat om att få spela slutspelskval om platserna till högstaligan i Spanien slutade på en 7:e-plats, på samma poäng som Numancia på sjätteplatsen vilket innebär kval men på sämre målskillnad.

Jere Uronen och hans Genk har spelat klart sin säsong (se förra veckans proffskoll) och kommer att få spela Europa League nästa säsong. .

Alexander Gerndt och hans Lugano har spelat klart säsongen och slutade 8:a i ligan.

Victor Palsson och hans Zürich slutade 4:a vilket innebär kval till Europa League. De blev även cupmästare. En väldigt lyckad säsong för Zürich där Victor spelat nästan alla matcher.

Alfred Finnbogason och hans Augsburgs säsong är slut och laget slutade på en 12:e plats. Nu blir det till att fokusera på VM-slutspelet för islänningen

Arka Gdnya har spelat sin sista match för säsongen. Polen har slutspelsserier och i den lägre slutade Fredrik Helstrups Arka 4:a.

Tomer Chencinski spelade hela matchen mot Dundalk. Dessvärre fick han släppa förbi sig fem mål då hans Shamrock förlorade med 2-5. Shamrock ligger 6:a i ligan.

Joseph Baffo och hans Eintracht Braunschweig åkte ur Zweite Bundesliga. Ytterligare en före detta HIF-spelare vars tranferfönster blir intressant att följa. Han har i intervju sagt att han inte bestämt sig för hur hans framtid ska se ut. Laget fick dock en ny tränare, danske Henrik Pedersen, återstår att se om dansken kan övertala Baffo att stanna.

Andreas Linde och hans Molde möter Kristiansund imorgon. Inför denna match ligger laget ligger för närvarade på en sjundeplats efter 12 matcher och samlat ihop 20 poäng.

Rafael Porcellis EC Sao José förlorade mot Novo Hamburgo med 1-2, Porcellis fann inte med i truppen. EC Sao José toppar sin regionala grupp, en av sjutton stycken, i brasilianska Serie D.

Tarmo Neemolo och hans Paide Linnameeskond vann mot Viljandi JK Tulevik med 4-0. Tarmo satt hela matchen på bänken. Paide ligger 6:a i den estländska ligan med 17 poäng efter 17 matcher. Laget har fem poäng ner till nedflyttningskval och 22 upp till europaplatser.