HIF vidare i Svenska Cupen

Foto: Bjarki Tordarson
Får debutera mot Djurgården?

Helsingborg lottades mot Härnösands FF i Svenska Cupen och vips så blev resan till bortamötet mot Gefle omvandlat till ett miniläger. Förhoppningsvis kan man vända på den negativa utveckling av spelet som laget visat upp de senaste veckorna.

Foto: Bjarki Tordarson
Boateng nätade två gånger.
Foto: Bjarki Tordarson

Härnösand som till vardags huserar i Division 2 Norrland visade sig vara minst ett par nummer för litet när Skånes Stolthet kom på besök. Att man vid första målet även fick målvakten skadad och tvingades byta gjorde ju inte saken bättre. På det stora hela blev det en enkel match för HIF som utan att förta sig kunde gå ifrån och till slut vinna komfortabelt med 4-0. Statistiken över skott på mål visar en tydlig bild av matchen, Härnösand hade ett skott på mål. HIF hade 13.

Loret Sadiku inledde målskyttet i den 23 minuten, Boateng utökade först i den 30e minuten och sedan i den 54 minuten innan Smárason satte punkt för målskyttet med ett mål från 25 meter.

Ema Boateng verkar ha haft en rolig match med sina två mål och ett antal frilägen och var enligt Andreas Bernmyr Helsingborgs bästa spelare.

Bytena som gjordes var Jarl mot Sadiku i 68e minuten, Lindgren mot Nordmark i den 71a och Krafth kom in istället för Khalili i den 80e.

2400 hade tagit sig till Högslättens IP, varav ca ett 20-tal HIFsupportrar, fick se Helsingborg spela ut sitt motstånd och vinna enkelt. Förhoppningsvis har vinsten givit spelarna lite självförtroende och kanske föll en del bitar på plats inför matchen mot Gefle på söndag.

Startelvan: Hansson – C. Andersson, Larsson, Sadiku, Hanstveit – Boateng, Svensson, Nordmark, Khalili – Smárason – Lindström

Mål: Sadiku, Boateng x2, Smárason

Björn Velander BBL