HIF – Quadruplemästare

2011 blev sannerligen ett mästerligt år. Inte nog med att HIF vann Supercupen, SM-guld och Svenska Cupen. HIF blev även mästare på det ekonomiska planet. Quadruple-mästare helt enkelt!

HIF sålde spelare för cirka 85 miljoner kronor under 2011. Och visst var det många som var oroliga för att även “guldet var sålt” när Joel Ekstrand, Alexander Gerndt, Marcus Nilsson och Rasmus Jönsson såldes. Men som bekant klarade klubben av den förlusten och lyckades trolla ihop ett vinnande lag. Så egentligen skulle man kalla HIF för Quintuple-mästare!

HIF gick från att ha 600.000 kr i eget kapital i skiftet 2010/11 till dagens 28,1 miljoner kronor! Räkna själv ut den procentuella ökningen. Jag avstår… Mästerligt!

Och det mesta ska vi egentligen tacka mannen från Gotland som via Gefle IF hamnade i HIF. På 31 matcher och med 19 mål gjorda för klubben drog han in drygt en miljon per match till världens finaste förening. Tack Alexander!

Och från dessa 85 miljonerna så blev det ca 50 kvar när externa finansiärer och moderklubbar fått sitt. Och från dessa 50 blev det ca 28 kvar efter att HIF egna externa finansiärer fått sin del av kakan.

***

Kan ju tillägga att ännu mer pengar verkar vara på väg in?

HIF har nämligen framgång i en juridisk process runt McDonald Marigas övergång till Parma. Fifa ger rätt till 4 miljoner kronor, men HIF anser att det ska röra sig om 6 miljoner eftersom Mariga gick vidare till Inter.

Men, som om inte det var nog, det finns också mer HIF-pengar att hämta i Italien. Det gäller ett utbildningsbidrag på runt 4 miljoner kronor för Andreas Landgren efter övergången till Udinese.

***

Sammanfattningsvis kan man säga som så här; Tack vare utomordentligt scoutande, en del chansningar, kyla samt fingertoppskänsla i affärer och inte minst duktigt ledarskap, så har HIF gått från en medelmåttighet till stormakt på bara två år.

Så nästa gång vi gnäller och blir “oroliga” så ska vi kanske ha detta i åtanke?
Våga lita på HIF’s nuvarande ledning!

2 kommentarer

1. Fast Quadruple-mästare blev HIF redan efter SM-guldet och innan kassakistan var sammanräknad – glöm inte guldet i Svenska Cupen mot Bajen 2010 så redan där började HIF:s “prenumeration” på de inhemska titlar som finnes…