HIF har ökat sitt publiksnitt

Foto: Johan Lilja

Säsongen 2018 landade det totala Allsvenska publiksnittet på 8 424. I år är siffran strax över 9 000. 11 av lagen har ökat sin publiktillströmning däribland HIF

Nio procent, eller 747 åskådare. Där har ni det publikmässiga ”frukten” av HIFs allsvenska avancemang. Nu återstår dock två hemmamatcher, Häcken och Elfsborg, och vill det sig illa kan HIF faktiskt hamna farligt nära förra årets snitt.

Nu ligger man dock i inför mötet med Häcken (18 Oktober) och har utmanat stadens företag i den ska Miljonkampen. Detta, tillsammans med det faktum att man kan säkra det Allsvenska kontraktet, borgar för en fin publiksiffra. Avslutningsmatchen, mot Elfsborg, bör ha en rent akademisk betydelse men då det avslutar årets säsong så kan där säkert dyka upp, en eller annan, överraskning som kan dra lite extra publik.

Med sina 9% så tillhör dock HIF de 11 klubbar som ökat sitt snitt jämfört med föregående säsong. Dock ligger de båda andra nykomlingarna, AFC och Falkenberg, bättre till med 106 resp 33% ökning. Å andra sidan var ju HIF överlägsna, publikmässigt, i Superettan förra säsongen.

Trots att både AIK och Hammarby tappar publik så är det ändå de två klubbarna, tillsammans med Malmö som drar mest publik på sina hemmamatcher. Övriga lag som tappar mot fg år är Norrköping, Elfsborg och Östersund. Största tappet har vi i just ÖFK som landar på minus 28 procent. Fjolårets 6 088 ser i år ut att hamna under 5 000-strecket.

Källa: Svensk Fotboll