HIF har fortfarande en lång väg att vandra…

Sport & Affärer har genom undersökningsföretaget Demoskop, frågat svenska folket, vilka tre svenska idrottsklubbar de anser har det starkaste varumärket. Frågan utformas på det sättet för att de som svarar inte enbart skall lyfta fram sin egen favoritklubb. Undersökningen gjordes i januari 2019. Det är åttonde året i rad som undersökningen genomförs och för HIFs del så tar man ett kliv uppåt men har fortfarande en lång väg att vandra mot toppen

En idrottsförenings varumärke är så mycket mer än bara ett klubbmärke. Varumärkets styrka byggs givetvis upp av sportsliga framgångar men även en professionell ledning och en anrik historia. Varumärket är klubbens identitet och en bild av hur man uppfattas av omvärlden. Många klubbar arbetar idag med frågor såsom jämnställdhet, inkludering och mångfald och man är medvetna om sin samhällsroll där många unga får ett meningsfullt inslag i livet. Detta är viktiga parametrar och stärker också klubbens varumärke. I förlängningen stärker det givetvis även klubbens ekonomi genom att man då attraherar en ny publik, fler supportrar och, på sikt, nya medlemmar och sponsorer.

I årets mätning stärks AIK:s position som når den högsta siffran sedan mätningarna startade 2012. Mycket kan förstås härledas till klubbens sportliga framgångar, med bla det Allsvenska guldet, men även att klubben jobbar strategiskt på många plan. Främst med sociala projekt och ungdomsfrågor men klubben utvecklar även den digitala kommunikationen och utvecklar ständigt sitt affärsnätverk. En annan viktig faktor, som självklart stärker resultatet, är att AIK är en flersektionsklubb, med framgångar inom andra sporter, vilket ger en större bas att utgå från.

HIF kliver upp en placering, från fg år, i Demoskops mätning avseende varumärket Foto: Johan Lilja

HIF då? Att klubbens varumärke fått sig en törn efter två säsonger i Superettan kommer knappast som en överraskning. Den ekonomiska verklighet, som klubben numera befinner sig i, har självklart en stor påverkan då man inte har möjlighet att jobba i ett bredare perspektiv med samhällsengagemang osv. Men under de senaste 9 åren har 14 000 tolvåringar medverkat i klubbens skolsatsning Dagens Ungdom – Vår Framtid. Sedan 2014 har HIF även ett “äldre syskon” som man kallar för Ung Aktiv 9. Under en period drev man även “Fotbolls för alla” i Alvaro Santos regi. Målsättningen var att få fler, tjejer och killar, att röra sig samt få in både dem, och deras föräldrar, i föreningslivet.  Dessutom samarbetar klubben med flera lokala projekt för att ge dem mer kraft att driva sin verksamhet. Sist, men inte minst, arbetar man aktivt och målmedvetet för en positiv supporterkultur.

Statistik är till för att vändas och vridas på och om man skall se med positiva ögon, på undersökningen, kan vi konstatera att endast sju Allsvenska klubbar kommer in på Topp 20 varav HIF är en. Det ger ju samtidigt en tydlig fingervisning att det finns goda möjligheter för klubben att avancera när man nu är tillbaka i högsta serien. Men, 2012 låg klubben på sjundeplats i tabellen och därefter har man fått se sig omsprungna av, framförallt, Elitserielagen som tagit ett rejält grepp om sina varumärkesstärkande insatser.

2013 rasade HIF ner till 12:e plats. Samma placering som man klamrade sig fast vid även 2014. 2015 trillade man ner till en 15:e plats och året efter låg man allra längst ner på listan. Sedan 2017 har man dock, sakta men säkert, börjat klättra igen. Men visst skall väl HIF, självklart, vara det starkaste varumärket i NV-Skåne? Vi får hoppas att vår klubbdirektör, Joel Sandborg, smugglat med sig lite goda ideér från sin period inom hockeyn. Rögle BK är nämligen den enda nykomlingen på listan och när en fin 17:e placering som man bla delar med Skånes Stolthet

Idrottsklubbar med starkast varumärke 2019 (Förra årets placering inom parantes)

1. AIK (1)
  2. Djurgården (3)
  3. Malmö FF (4)
  4. Hammarby (5)
  5. IFK Göteborg (2)
  6. Frölunda Indians (6)
  7. Färjestads BK (7)
  8. Leksands IF (11)
  9. HV 71 (8)
  10. IFK Norrköping (10)
  11. Brynäs IF (9)
  12. Malmö Redhawks (14)
  13. Växjö Lakers (18)
  14. Skellefteå AIK (13)
  15. Luleå Hockey (12)
  16. Modo Hockey (17)
  17. HIF (18)
  18. Linköping HC (18)
  19. Rögle BK (NY)
  20. Gais (15)

Tilläggas bör att Skellefteå och Luleå hamnar båda på placering 14. Detsamma gäller placering 17 som HIF delar med Linköping HC, Rögle och Gais

Kort om Demoskop-undersökningen:

Undersökningen är genomförd inom ramen för Demoskops telefonomnibus under perioden 2-8 januari 2019. Urvalet i undersökningen görs med Demoskops standard för telefonnummerbaserade befolkningsurval. Urvalet är riksrepresentativt och kan sägas utgöra ett mini-Sverige. Resultaten baseras på 1.022 genomförda intervjuer med personer mellan 18 – 89 år. Procentandelarna i resultaten utgör antalet svar för en viss klubb i förhållande till det totala antalet klubbar som nämnts.

Källa: Sport & Affärer samt HIF.se

2 kommentarer

1. Har tyvärr känslan av att Malmö, med tanke på sina framgångar i Europaspelet, ligger rätt bra till utanför Sveriges gränser