HIF-Gais 1-0

170820 Helsingborgs Lumala Abdu under en fotbollsmatch mellan Helsingborg och GAIS den 20 augusti 2017 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178

HIF inledde med två segrar efter sommaruppehållet. Därefter pekar formkurvan neråt. Gais var, om än, sämre och hade bara lyckats skrapa ihop en enda seger på de fem senaste matcherna. Därmed var det upplagt för ett krampaktigt möte på Olympia.

Att kalla matchen "vinna eller försvinna" för HIF var lite att ta i men skulle man haka på i jakten om en kvalplats så var tre poäng i eftermiddag ett måste.

En del ändringar sedan senast innebar att Calle Johansson tog plats i backlinjen och Abdu fick debutera på mitten. Oke Akpoveta var också tillbaka då Max Svensson tvingades utgå ur truppen.

Det var ett piggt HIF vi fick se och under de inledande minuterna fick Gais knappt låna bollen. Nyförvärvet Abdu såg pigg ut på kanten och i anfallet hann Timossi Andersson med att bränna två friläge innan matchuret hunnit upp till 10 minuter.

Med kvarten spelad fick Abdu på ett stenhårt skott i ribban som helt ställde Gais målvakt. På returen störtade Akpoveta fram och blev neddragen men såväl straff som utvisning till följd. Tyvärr förvaltade Bojanic inte straffen bättre än att målvakten kunde rädda vid sin högra stolpe.

Även om tempot gick ner rejält sista kvarten så var det en total hemmadominans. Dock utan att man fick bollen i mål. I ärlighetens namn så var där dessutom inga målchanser att notera efter straffmissen. Men..en av säsongens bästa halvlekar och imponerande kantspel av såväl Timossi som Abdu.

Tempot från första höll tyvärr i sig in i andra halvlek. Motståndarna hade någon farlig hörna, i inledningen, i övrigt handlade det mest om HIFs oförmåga i avgörande situationer.

I den 82:a minuten kom så äntligen ledningsmålet när Timossi Andersson blev fri vid straffområdeslinjen. Två snabba steg och en perfekt placerad boll i målvaktens vänstra kryss. 1-0 till HIF och Gais var i brygga.

Gyimah kunde kosta på sig att missa helt öppet mål efter att Bojanic frispelat honom. Nu spelade det mindre roll då HIF ändå gick segrande ur matchen och inkasserade tre extremt viktiga poäng.

HIF – Gais. 1-0 (0-0) Superettan

Mål: 1-0 Timossi Andersson (84 min)

HIF: Hansson – Eriksson, Johansson, Larsson, Landgren – Bojanic, Gyimah, Persson, Abdu – Akpoveta, Timossi Andersson

Byte: Samuel IN – Abdu UT (84) Timossi Andersson