HIF – Frej Täby  2-2

Att Alex Timossi, vid 16-års ålder, skulle vara vår främsta offensiva kraft under säsongen hade nog ingen räknat med Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN

Det var med en kluven känsla man lämnade Olympia. Nöjd över att HIF numera är det enda förlustfria laget i serien men besviken över att man bara når oavgjort i mötet med Frej Täby

Redan i fjärde minuten gjorde Surprise 1-0 för HIF efter virrigt försvarsspel i bortalaget. Omgående fick man känslan av att detta nog kunde bli en härlig eftermiddag där HIF skulle visa klass och spela ut gästerna efter noterna. Ack så fel man kan ha.

Peter Larsson fick kasta in handduken innan matchstart och Frederik Helstrup kom in i hans ställe. Tyvärr finns det en anledning till att dansken varit petad senaste matcherna och den klass han visade upp i början av sin HIF-karriär är långt borta. Lägg därtill en mängd tveksamma ingripande av vår målvakt så förstår vi att försvarsspelet var lite väl darrigt igår.

Det var just Helstrup som bäddade för gästernas kvittering genom att rensa bollen till Frejs Pontus Åsbrink som sköt från långt håll. Absolut inget märkvärdigt skott men ändå nådde Pyzdrowski inte bollen som slank in i den bortre hörna och kvitteringen var ett faktum.

Andra halvlek blev något öppnare och båda lagen skapade en del halvchanser. Trots byte fick inte HIF igång sitt spel men i den 86:e minuten kom ändå målet som många trodde skulle ge hemmalaget tre poäng och häng på serieledande BP.

Max Svensson slog en frispark som Jesper Lange nickskarvade. Målvakten räddade, men inbytte Alex Timossi Andersson petade in returen. 16-åringens första mål i A-laget och talangen såg ut att rädda dagen för HIF.

När slutsignalen gick så stod det ändå 2-2 på tavlan efter att Danilo Kuzmanovic fått löpa fritt på vänsterkanten. Kuzmanovic kom in i straffområdet och sköt in 2–2 i bortre hörnet. Kanske inte helt otagbart för Pyzdrowski.

HIF – Frej Täby  2-2 (1-1) Superettan

Mål: 1-0 Surprise (4 min) , 1–1 Pontus Åsbrink (27), 2–1 Alex Timossi Andersson (86), 2–2 Danilo Kuzmanovic (88)

HIF: Pyzdrowski – Eriksson, Weberg, Helstrup, Anchinioti-Jönsson – Surprise, Landgren, Gyimah, Christensen – Lange, Samuel

Byte: Svensson IN – ChristensenUT (57) Timossi Andersson IN – Anchinioti-Jönsson UT (64)