HIF-Frej Täby 1-0

Efter en imponerande insats framförallt i andra halvlek senast mot Brage, hade jag högt ställda förväntningar på HIF inför söndagens match mot IK Freij från Täby. På förhand trissades matchen upp som ”di röes” tionde raka seger på hemmaplan i år.

Tre poäng idag skulle befästa positionen som serieledare, och sätta stark press på de lag som utmanar om direktplatserna till Allsvenskan, Falkenberg, AFC och Halmstad.

Men Freij är ett lag som i sina bästa stunder kan slå vilket lag som helst i den här serien, plus att de har väldigt mycket att spela för. Laget krigar för att undgå nedflyttning eller kval, och alla vet hur hungriga dessa lag är, de kan allt som oftast prestera resultat långt över sin förmåga. Så HIF är säkert väl införstådda med att det gäller att vara fokuserade till max från start- till slutsignal.

HIF hade gjort en ändring i det lag som slog Brage med 4-1 i onsdags på Olympia, nämligen att Wanderson fick spela från start på bekostnad av Max Svensson. Anders Randrup vilade fortfarande efter skadan han ådrog sig i Eskilstuna, och Marcus Holgersson spelade återigen högerback.

HIF började piggt och rullade runt som vanligt inom laget. Man pressade högt och visade upp ett fint, rappt och rörligt passningsspel den första kvarten. Darijan Bojanic lade som vanligt fina öppnande passningar på djupet till Andri Bjarnason och Rasmus Jönsson, och på kanterna till Adam Eriksson, Markus Holgersson och Moro. Abubukari var mycket bättre än mot Brage och höll ihop laget framför försvarslinjen. Han vann mycket boll och ställde snabbt om till anfall. Holgersson gjorde en mycket bra match på sin kant och kom i våg efter våg och slog många fina anfall. HIF spelade bra ända fram till straffområdet där endast Bjarnason visade sig, emedan de övriga inte gav sig in i hetluften framför mål.

”Di röe” försökte och försökte. Bjarnason, Rasmus Jönsson, och Moro var nära att komma igenom ett par gånger men stoppades innan de kom loss av ett kompakt Freijförsvar.

HIF kom inte närmare än till ett par halvchanser. Wanderson är tyvärr inte alls uppe i nivå spelmässigt. Han är ganska osnabb och missar för mycket i passningsspelet. Försvaret hade inte mycket att göra men skötte det de skulle utmärkt, förutom vid ett tillfälle när en Freijspelare rann igenom. Som tur var gjorde Pär Hansson en fin parad.

Sista kvarten av första halvlek ägde HIF mycket boll men lyckades inte skapa några vassa målchanser.

Andra halvlek var sämre från HIF:s sida. Man fortsatte att hålla bollen inom laget och pressa tillbaka Freij, men skapade inga målchanser. Antingen satsade man på långbollar på Adam Eriksson till vänster, eller på Markus Holgersson till höger. De som var mest kreativa och vågade utmana var Rasmus Jönsson, Moro och Abubukari. Bojanic föll tillbaka något.

Freijs försvar var bra och de stora kraftiga mittbackarna plockade bort HIF:arna och tog ganska lätt bort alla inlägg. HIF tappade initiativförmåga ju längre matchen led och började missa allt mer i passningsspelet, samt tappa bolltempo och rörlighet. Det blev lite bättre fart när Max Svensson ersatte Wandersson i 65:e minuten, men man skapade inga vassa målchanser nu heller. Först de sista tio minuterna började HIF en tung offensiv och trummade på framåt i våg efter våg, anförda av de rutinerade herrarna Andreas Granqvist, Muhammed Abubukari och Markus Holgersson.

Nu satte man riktigt bra tryck på Freij i regnet, och visade att man ville vinna matchen. Så i 91:a minuten lyckades Andri Bjarnason (vem annars?) låsa fast bollen i straffområdet, vända bort en back och få iväg ett skott som knappt hade styrfart mot mål. Freijs målvakt som fram till dess varit så gott som felfri, schabblade in bollen under sig. Man kan väl sammanfatta det med att en riktig målskytt gör den här typen av mål, inte hårt, inte speciellt välplacerat, men där bollen på något sätt letar sig in i mål.

Detta var ändå tre tunga poäng i HIF:s tionde raka seger på hemmaplan. Det var inget skönspel och bristande effektivitet, men en arbetsseger. Vi är fortfarande serieledare och håller avståndet till lagen som jagar.

Matchfakta:

HIF-Freij 1-0 (0-0)

Mål HIF: Andri Bjarnasson

Byten HIF: Wandersson ut, Max Svensson in (65)

Rasmus Jönsson ut, Calle Johansson in  (75)

Publik: 6469

Betyg:

Pär Hansson 3

Markus Holgersson 4

Charlie Weberg 4

Andreas Granqvist 3

Adam Eriksson 3

Darijan Bojanic 3

Muhammed Abubukari 3

Rasmus Jönsson 3

Mamado Moro 3

Wanderson do Carmo 1

Andri Bjarnason 3

Max Svensson och Calle Johansson spelade för kort tid för att betygsättas.