HIF enkelt vidare i cupen

Drygt 3000 personer hade ikväll, med mors tillåtelse, tagit sig till ett regnigt Olympia för att bevittna kvällens åttondelsfinal i svenska cupen mellan HIF och Trelleborg. Hemmalaget vann med 2-1 och resultatet känns så här i efterhand, onekligen i underkant.

Hemmaspelarna såg laddade ut och tog kommandot direkt från start. Genom en hög och intensiv press vann man mycket boll i början, speciellt centralt i banan. Trots ett stort bollinnehav hade man problem att skapa några rena målchanser. Men så i den 27e matchminuten, i samband med att Rasmus Jönsson blivit neddragen, pekade domaren på straffpunkten. Rydebäckssonen Marcus Nilsson stegade lugnt fram och dundrade in 1-0, helt otagbart för målvakten.

I den 41e matchminuten kommer kvällens behållning när Rachid Bouaouzan, på vänsterkanten strax utanför straffområdet spektakulärt fintar bort sin ytterback och måttar ett inlägg mot mål. Bollen möts av Rasmus Jönssons kalufs och hemmalagets 2-0 ledning är ett faktum. Publikens belåtenhet är tydlig och flertalet deltar nu i en stående ovation.

Andra halvleken är bara några minuter gammal när Mattias Lindström byts ut med en befarad skada och in kom istället Simon Thern. HIF fortsätter likt den första halvleken med att ha mycket boll och nu börjar man även komma till avslut oftare.

Med tjugo minuter kvar av matchen kommer Alexander Gerndt in istället för Rasmus Jönsson och det dröjer inte länge förrän han kommer till avslut. Trots ett piggt inhopp och ett gediget arbete såväl defensivt, som i offensiven förblev han mållös idag. Det blir ett mål ytterligare, men det är faktiskt Trelleborg som reducerar med drygt tio minuter kvar. Med tre minuter före full tid gör HIF sitt sista byte, Rachid Bouaouzan går ut och in kom årsdebuterande Marcus Bergholz. Matchen slutar 2-1 till HIF

Betyg 1-5 (1=usel / 2=underkänd / 3=godkänd / 4=bra / 5=briljant)
P Hansson – 3 – Hade en lugn kväll, men känns lugn och harmonisk
E Wahlstedt – 4 – Är onekligen i en formtopp nu och visar en härlig inställning på plan.
M Nilsson – 3 – Lugn och stabil. Visade offensivvilja och fick dessutom göra mål idag.
P Larsson – 3- Hoppas verkligen på en förlängning i sommar, samarbetet med Marcus är bra.
M Holgersson – 3 – Gör sitt jobb klanderfritt idag och följde bra med upp offensivt på sin kant.
R Bouaouzan – 3 – Blandar och ger. Slarvar en del, men när det är bra – då är det grymt bra.
M Lindström – 3 – Väldigt aktiv i början av matchen på sin kant, men tvingades utgå i andra
M Mahlangu – 4 – Löper oerhört och vinner förvånansvärt mycket boll, trots sin storlek.
J Eiswohld – 3 – Jobbade hårt och bra tillsammans med May och ägde mitten.
R Jönsson – 5 – Med bättre utdelning på sista touchen, vore han unik. Ikväll var han bara briljant.
E Sundin – 3 – Löper ständigt och krigar hårt, även defensivt. Brände dock ett friläge ikväll.

A Gerndt – 3 – Ett piggt inhopp och likt Sundin krigade väldigt bra över stora ytor.
S Thern – 3 – Försvann lite ur matchbilden, utan att för den delen varit dålig idag.
M Bergholtz – spelade för kort tid för att bedömmas.

I nästa omgång väntar IF Elfsborg hemma på Olympia. Kvartsfinalerna kommer att spelas 15-16 juni. Och senast det spelades cupmatch på Olympia dessa båda lagen emellan, blev det såväl spännande som målrikt. Slutresultatet 4-4 efter förlängning gjorde att matchen fick avgöras på straffar och där vann HIF. I de övriga kvartsfinalerna möts Kalmar FF-Malmö FF / Åtvidaberg-Örebro SK / Falkenberg-IFK Göteborg.

1 kommentar

1. Onödigt spännnade tillställning; Rachids projektil, Rasmus soloshow från egen planhalva, Sudden, Lindström – ja, nästan alla hade bra lägen att döda matchen redan efter första 45 men skönt att kvartsfinalplatsen är bärgad!

Och så fick vi en hemmamatch till i cupen – då får man hoppas alla potentiella Olympiabesökare skärper sig för knappt 3000 är pinsamt! Hade det varit TFF i allsvenskan hade det säkert varit dubbelt så många åskådareså vart var ni??

Enda negativa var Lindström skada för han gjorde årets bästa insats (hade han sluppit skadan & gjort ett mål var han klart matchens lirare men nu får man ge Rasmus den utmärkelsen) samt ännu en hemmamatch – lär väl betyda att går vi till final så spelar vi borta när det mest logiska borde varit neutral plan…