HIF-Brage 4-1

I kvällens uppskjutna match mot Brage hoppades alla att HIF hade hittat tillbaka till vinnarspåret efter två oavgjorda bortamatcher mot Degerfors och AFC. ”Di röe” har ju varit nära nog stensäkra hemma på Olympia under säsongen.

Av de tre som skadade sig senast i Eskilstuna spelade Pär Hansson och Andri Bjarnason idag, medan Anders Randrup vilade och ersattes av Markus Holgersson i startelvan.

HIF trummade på bra framåt från start och visade upp ett bra rörligt passningsspel och ett högt presspel. Man skapade ett par riktigt fina anfall under de första fem minuterna.

Under de närmaste tio minuterna slarvade man en del i passningsspelet och i försvars-spelet, så att Brage var på väg att få frilägen ett  par gånger. Pär Hansson gjorde några svettiga räddningar.

Sen lyfte HIF upp spelet igen och rullade runt bollen fint inom laget utan att komma till några riktigt vassa avslut. Kantspelet var strålande, och både Markus Holgersson och Adam Eriksson kom i våg efter våg på sina kanter, och slog fina inlägg som där alltid var någon Bragespelare i vägen på, eller så missade HIF-anfallarna bollmottagningarna precis. Bjarnason är alltid rörlig i anfallszonen, och ytterst svårläst för motståndarnas försvarare.

HIF ägde bollen så gott som hela tiden men så snart man slarvade i uppspelsfaserna och tappade boll var Brage hyperfarliga i sin kontringar. Moro, Granqvist och Abubukari missade en del i passningsspelet vilket kunde straffat sig. Emellertid dominerade HIF matchbilden med eftertryck så man hade känslan av att 1-0 skulle komma när som helst.

Så i 36:e minuten tråcklade sig Max Svensson och Rasmus Jönsson runt på vänsterkanten i ett vackert anfall, som slutade med att Rasmus lade bollen på foten på Andri Bjarnason som stötte in 1-0 från nära håll.

HIF tryckte tillbaka Brage under tiden som var kvar av första halvlek och Abubukari var nära att göra 2-0 på ett tungt skott som smet strax utanför.

Det kändes att det var ett mer fokuserat HIF som startade andra halvlek med att trycka tillbaka Brage djupt ner på egen planhalva. Nu ägde HIF matchen och Brage fick inte låna bollen speciellt mycket. Bojanic visade upp sitt bländande passningsspel och briljerade med smörpass till Adam Eriksson till vänster, till Max Svensson, Andri Bjarnason och Rasmus Jönsson i mitten, och till Markus Holgersson och Moro till höger. Försvaret agerade kompakt nu. Nu spelade HIF propagandafotboll resten av matchen.

I 50:e minuten lade Bojanic en genialisk passning till Rasmus Jönsson som frispelad snyggt placerade in 2-0 i bortre hörnet.

I 60:e minuten slog en Bragespelare en långboll på Joseph Cessay som ur ingenting kunde nicka in 2-1 över en utrusande Pär Hansson. Målet var ett olycksfall i arbetet, för i nästa anfall rullade HIF upp Brageförsvaret helt. Wanderson som ersatte Max Svensson prickade skallen på Moro som nickade in 3-1.

HIF briljerade med ett nära nog perfekt passningsspel nu där de spelade ut Brage helt. Alla lyfte sig rejält från första halvlek.

I 77:e minuten slog Abubukari en underbar djupledspassning till Bjarnason som kyligt rundade målvakten och rullar in 4-1 till HIF. Detta var imponerande HIF.

Matchfakta:

HIF-Brage 4-1 (1-0)

Mål HIF: Andri Bjarnason 2, Rasmus Jönsson och Mahmado Moro

Brage: Joseph Cessay

Varningar HIF: Andreas Granqvist, Darijan Bojanic och Muhammed Abubukari

Byte HIF: Max Svensson ut, Wanderson in (59)

Andri Bjarnason ut, Andreas Landgren in (84)

Publik: 5231

Spelarbetyg: Pär Hansson 4

Markus Holgersson 3

Andreas Granqvist 3

Charlie Weberg 3

Adam Eriksson 4

Muhammed Abubukari 2

Darijan Bojanic 4

Max Svensson 2

Mahmado Moro 3

Rasmus Jönsson 3

Andri Bjarnason 4

Wanderson och Andreas Landgren spelade för kort tid för att betygsättas.