Henke är tillbaka

Det började gå rykten i förmiddags när det stod klart att Henrik Larsson inte skulle stanna kvar som tränare för Falkenberg. Först började det som ett skämt om att han skulle komma hem. Allt eftersom tiden gick så blev skämtet ett rykte. Ett rykte som sedan visade sig vara sanning.

Larsson

Nu förenas far och son Larsson i HIF. Presskonferensen som hölls under eftermiddagen var välbesökt och de som kom dit fick ett härligt besked. Henrik Larsson blir ny manager och tränare för laget.

Hans första jobb blir att sätta en ny organisation och en nystart för klubben och för Henke fanns det ingen tvekan när han fick frågan.

“Jag kände egentligen ingen tvekan när jag väl fick förfrågan. Jag fick frågan för några dagar sedan, kanske en vecka. Det har gått himla fort.” säger Henrik Larsson till HD.

Med en ombyggnation av Olympia och ett år bakom sig där HIF har haft svikande publikstöd är det ett tufft jobb han har framför sig. Han är fortfarande anställd av Falkenberg och har fått deras tillåtelse att jobba parallellt med båda jobben.
“Vi ska få tillbaka folket till Olympia. Det ska vara en familjefest. Man ska känna sig trygg när man kommer hit. Man ska kunna komma hit med sina sönder, sina döttrar och allt vad det innebär. Det är klart att det är ett tufft arbete som ligger framför oss.” säger han till HD.

Roar har fortsatt förtroende från styrelsen men får ta ett steg tillbaka till posten som strategisk fotbollsutvecklare i HIF. “Det har gått snabbt. Halva hjärtat har sorg, och halva hjärtat säger att klubben vill att jag ska jobba kvar. Jag är väl en jävla lagspelare någonstans.” sa Roar under presskonferensen.

Jesper Jansson som under året har sagt upp sin anställning som sportchef med villkoret att något måste hända inom ett år, blir kvar tills vidare. “Sedan får Henrik, Roar och andra tillsammans diskutera framtiden.” säger Claes Olsson till HD.

Björn Velander BBL

1 kommentar

1. Ingen aning om kvalitéerna hos Tobias Tuvesson men klart att Henrik & han haft ett gott samarbete, så naturligt han hänger på. Synd bara inte P-O Ljung var ledig för han ihop med Henrik tror jag varit ett gjutet tränarpar, en med stenkoll på offensiven och en på det defensiva men ändå båda två lirare med ögat för teknik, initiativ och stark vilja!

Hoppas dock både Edman & Sven Andersson får fortsatt förtroende! Men Henkes managerroll samt Roars övertagande av den roll som Reine Almqvist hade tidigare, gör att Jesper får det mycket svårt att hitta en plats i klubben. Tråkigt då han i mitt tycke gjort det väldigt bra som sportschef, men nu lär han snart vara historia i föreningen (för denna gången i alla fall…)