Akademi HIF – Assyriska BK

0-0 (0-0)

Olympia, Helsingborg

Serieledarna gästade Olympia, om vi nu hade talat om Allsvenskan hade det låtit snurrigt, men i Akademilagets fall gällde det Göteborgslaget Assyriska BK som kom på besök. Klubben lät dessutom ungdomarna spela sin första ”riktiga” hemmamatch på Olympia och det syntes i glöden hos spelarna att det betydde mer för dem än en ”vanlig seriematch”. Matchens karaktär blev så mycket viktigare, nu handlade det inte bara om att spela en match i division två, nu skulle de dessutom försvara ”vår borg”.

Man saknade idag ett par spelare, den kanske mest synliga var lagets sista utpost, målvakten. Måns Lagmark som hitintills varit ordinarie i matcherna ådrog sig ett rött kort på övertid i den förra matchen mot Tvååker och var avstängd idag. Istället fick artonåringen Ludvig Rhodin kliva in mellan stolparna. Den unga Höganäs killen, som AOH intervjuade häromveckan, gjorde allt han kunde och lyckades hålla nollan, men behöver nog matchas lite mer för att inge den stabilitet som Lagmark gjort.

Bortsett från två chanser från bortalaget var det en chansfattig halvlek som spelades, istället kom det främst att handla om kamp, något som förstås är viktigt för ungdomarna att känna på. Det är ju sällan man ser en ungdomsmatch med denna typ av intensitet, tjuvnyp och seniorknep, om de kan anpassa sig till det har deras väg till A-laget plötsligt förkortats. Eftersom ingen av lagen övertygade spelmässigt, endast fysiskt, är det svårt att peka ut vem av dem som var det mest bollförande laget, bollen bytte ägare många gånger utan att något av lagen förvaltade bollinnehavet för det.

Att det stod 0-0 i halvlek chockade ingen på läktaren, det närmsta mål vi sett var ett ribbskott från gästerna, det var därför ingen högoddsare att den andra halvleken kom att bjuda på samma karaktär. Men det kändes som att man stod upp bättre, fysiskt som spelmässigt, under de sista 45 minuterna, HIF:arna kom till fler anfall och bjöd upp till ett bättre spel. Det är lätt att måla upp egna visioner om division två klubbar men det ska tilläggas att det var ett svårt lag man mötte idag, med flera rutinerade och välkända namn. Mest välkända var kanske den forne ÖIS backen Walter Tomas Jr och Gais spelaren Johan Friberg Da Cruz, för att nämna två. Trots namnkunnigt motstånd och ett väldigt fysiskt, gnälligt och svårt lag att möta spelade Akademilaget respektlöst mot dem och tog alla närkamper – precis som de ska.

Utåt sett kanske det låter svagt med en mållös match och det kanske man kan hålla med om, men på de sätt som man trycker på och maler ner sina motståndare i andra förtjänade insatsen ett bättre öde. Det var grinigt både på plan och läktarplats, från tillresta supportrar, men ungdomarna hanterade att fokusera på sin uppgift ändå. För oss som följt dem ett par matcher är det klart som korvspad att man tar ett steg framåt i utvecklingen för varje match som går.

Om man ser till det lag som Assyriska förfogar över är en poäng i dagens match bra, man kan även utifrån matchbilden konstatera att ett oavgjort resultat var bra, trots att man malde på mer i den andra halvleken. Även om målet och visionen med Akademi HIF är att få upp ett lag i division ett har man en realistisk målsättning när man inser att det avancemanget inte händer i år. Man är ödmjuka och tålmodiga när man ser det över tid och verkligen kan ge spelarna den tid som krävs för att nå dit. I grund och botten handlar allting om utbildning och utbildas, det gör spelarna, onekligen.

Slutresultat: 0-0 (0-0)

Startelva: Rhodin – Svensson, Johansson, Cvetkovic (85), Widlund – Berisha (72), Ekvall, Sorin, Getachew (63) – Ramadan, Kinnander

Avbytare: Babier (63), Salem (72), Agerström (85), Fioretas, Mabe, Dahl, Mahmoud

Nästa match spelar Akademilaget mot Lärje/Angereds IF borta, fredagen den 24:e maj spelas nästa hemmamatch, då ställs dem i sitt första derby mot Högaborgs BK.

bbl_jimmy_fors

2 kommentarer

1. En högst subjektiv beskrivning av matchen Jimmy! Jag är HIF-are och såg matchen. Vi ska vara väldigt glada att vi fick en pinne. Assyriska var klart bättre och hade två ribbskott, och i andra halvlek var de väldigt ofta i vårt straffområde, och hade flera skott precis utanför. Men vi gör ändå en bra match mot troligtvis seriens bästa lag..